PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI I DYSKRYMINACJI W MIEJSCU PRACY

 In Akademia Menedżera, HR / Kadry, Związki zawodowe
Związki
Zawodowe
HR / Kadry
Akademia
Menedżera
http://144.76.189.48/pdf-new.php?szkolenie_id=1972

PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI I DYSKRYMINACJI W MIEJSCU PRACY

– skuteczne procedury, zadania Komisji antymobbingowej, odpowiedzialność Pracodawcy

Kodeks pracy nakłada na pracodawcę bezwzględny obowiązek przeciwdziałania mobbingowi i wdrożenia polityki antydyskryminacyjnej.

Na Pracodawcę spada odpowiedzialność prawna za mobbing w firmie, bez względu na to kto jest jego sprawcą a kto ofiarą.

Odpowiada on nie tylko za własne działania, ale także za zachowania swoich pracowników a nawet osób nie będących pracownikami (np. zatrudnionych na podstawie umów o dzieło).

Mobbing budzi duże kontrowersje oraz stwarza Pracodawcom wiele problemów praktycznych. Wiedza menedżerów na temat mobbingu, dyskryminacji, obowiązku wdrożenia polityki antymobbingowej jest bardzo słaba, a liczba sporów o mobbing, które swój finał znajdują w Sądzie Pracy rośnie z roku na rok.

Rośnie ilość wygranych przez pracowników spraw o stosowanie mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy. Rosną też kary zasądzane na rzecz ofiar mobbingu (w 2013 roku pracownik firmy telekomunikacyjnej dostał 142 tys. zł odszkodowania za mobbing).

Broniąc się przed zarzutami, pracodawca musi wykazać, że dochował należytej staranności przy przeciwdziałaniu mobbingowi m.in. przez szkolenie pracowników, informowanie o konsekwencjach mobbingu lub przez stosowanie procedur, które umożliwią wykrycie i zakończenie tego zjawiska. Tylko podjęcie realnych działań może uwolnić go od odpowiedzialności za mobbing.

CELE I KORZYŚCI

CELE I KORZYŚCI Z UDZIAŁU W SZKOLENIU:

Podczas szkolenia Sędzia Sądu Pracy przedstawi orzecznictwo SN w sprawach o naruszenie dóbr osobistych oraz odpowie m. in. na najczęściej pojawiające się pytania stawiane przez menedżerów:

  • Jak rozpoznać symptomy mobbingu wśród pracowników?
  • Jakie działania mogą być uznane za mobbing?
  • Jakie czynności może podjąć pracodawca aby zapobiegać przejawom mobbingu w miejscu pracy?
  • Jak wdrożyć politykę antymobbingową i przeciwdziałać dyskryminacji w przedsiębiorstwie?
  • Jakie są dopuszczalne i niedopuszczalne praktyki w tym zakresie?
  • Jakie przysługują pracownikowi roszczenia na wypadek mobbingu w miejscu pracy?
  • Czy sporządzenie notatki służbowej do akt pracownika narusza dobra osobiste?
  • Jak daleko sięgają granice monitoringu pracownika w miejscu pracy?
  • Czy pracodawca naraża się montując kamery w miejscu pracy?
  • Czy tytuł zawodowy pracownika stanowi jego dobro osobiste?
  • Czy pracodawca może kontrolować pocztę służbową pracownika oraz sposób wykorzystania narzędzi pracy bez zarzutu naruszenia dóbr osobistych?

Uczestnicy zmierzą się z kazusami, które będą rozwiązywać z pomocą Wykładowcy. 

PROGRAM

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Definicja mobbingu – czym jest mobbing?
– omówienie definicji mobbingu
– jak rozumieć pojęcia uporczywości i długotrwałości?
– rodzaje mobbingu, typy zachowań mobbingowych
– przyczyny mobbingu
– modele przebiegu mobbingu
– osoba mobbera
– ofiara

2. Zakaz dyskryminacji i nierównego traktowania
– w zatrudnieniu (nawiązanie stosunku pracy, rozwiązanie stosunku pracy, warunki zatrudnienia, awans, premia – nagroda a nierówne traktowanie, dostęp do szkoleń)
– ze względu na płeć
– jak formułować treść ofert pracy bez narażania pracodawcy na zarzut nierównego traktowania?
– o co można zapytać kandydata do pracy a jakich pytań unikać?

3. Mobbing a dyskryminacja i molestowanie – podobieństwa i różnice.
– jak rozpoznawać i reagować na mobbing, dyskryminacja i molestowanie?
– jakie działania nie stanowią naruszenia zasady równego traktowania?
– mobbing a spór i konflikt – co nie jest mobbingiem?

4. Obowiązki pracodawców w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji wynikające z prawa pracy i prawa wspólnotowego
– zbudowanie skutecznej polityki antymobbingowej
– powołanie Komisja antymobbingowej w organizacji w celu tworzenia dobrych praktyk, prewencji antymobbingowej i antydyskryminacyjnej
– zasady działania Zespołu Antymobbingowego w organizacji
– uprawnienia i zadania Komisji antymobbingowej
– obowiązek przeciwdziałania mobbingowi a inne obowiązki pracodawcy
– wykrywanie zjawisk mobbingowych i sposoby przeciwdziałania mobbingowi
– inne metody przeciwdziałania mobbingowi
– staranne działanie pracodawcy

5. Sposoby przeciwdziałania mobbingowi – skuteczne metody i narzędzia zwalniające pracodawców z konieczności wypłaty odszkodowań i zadośćuczynień na wypadek zarzutów ze strony pracowników – Jak zminimalizować ryzyko roszczeń pracowników z tytułu mobbingu czy dyskryminacji?
– rozwiązania w regulaminie pracy i regulaminie wynagradzania (obiektywne kryteria oceny i wynagradzania pracowników)
– równe traktowanie w zatrudnieniu, przejawy dyskryminacji w zatrudnieniu
– wczesne reagowanie na wszelkie przejawy dyskryminacji i mobbingu w pracy
– komunikacja z pracownikami (edukacja zarówno menedżerów jak i szeregowych pracowników w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji na wypadek zarzutów pracowników dotkniętych mobbingiem)

6. Jakie mogą być skutki tolerowania mobbingu przez pracodawcę, menedżerów, pracowników?

7. Spory powstałe na tle mobbingu
– ciężar  dowodu w postępowaniu  przed sądem pracy w sprawach o mobbing
– sądowe rozwiązywanie konfliktów powstałych z zarzutu mobbingu (ugoda sądowa i pozasądowa, postępowanie mediacyjne)

8. Roszczenia pracownika z tytułu mobbingu. Zadośćuczynienie. Odszkodowanie.

9. Mobbing a roszczenia z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

Naruszenie dóbr osobistych w orzecznictwie SN.
Czy sporządzenie notatki służbowej do akt pracownika narusza dobra osobiste?
Jak daleko sięgają granice monitoringu pracownika w miejscu pracy?
Czy pracodawca naraża się montując kamery w miejscu pracy?
Czy tytuł zawodowy pracownika stanowi jego dobro osobiste?
Czy pracodawca może kontrolować pocztę służbową pracownika oraz sposób wykorzystania narzędzi pracy bez zarzutu naruszenia dóbr osobistych?

10. Konsekwencje wobec mobbera możliwe do wyciągnięcia przez pracodawcę – w tym regres w stosunku do mobbera

11.  Postępowania sądowe w sprawach dotyczących mobbingu

Mobbing w orzecznictwie Sądu Najwyższego i przykłady spraw sądowych.

12. Naruszanie praw pracowniczych w kodeksie karnym.

13. Odszkodowania z tytułu mobbingu.

14. Rozwiązywanie kazusów  przez Uczestników szkolenia. Test.

WYKŁADOWCA

WYKŁADOWCĄ NA SZKOLENIU BĘDZIE:

Wieloletni Sędzia Sądu Pracy

Znany i doświadczony wykładowca akademicki.
Od 1999 r. wykładowca – asystent w Katedrze Prawa.

Autorka licznych artykułów:

Nowelizacja Kodeksu pracy”,
„Ogólne zasady rozwiązywania umów o pracę”,
„Wypowiedzenie warunków pracy i płacy”,
„Rozwiązanie umowy o pracę z winy
pracownika”, także publikacji książkowych „Kodeks pracy i karta nauczyciela w praktyce” oraz „Fundusz świadczeń socjalnych w praktyce”.

Prowadziła szkolenia dla pracowników służby cywilnej, kadry kierowniczej oraz specjalistów działów kadr. Przeszkoliła między innymi kilkuset specjalistów działów kadr, menedżerów firmy KGHM Polska Miedź S.A. Zrealizowała cykl szkoleń dla firmy Man Star Trucks & Buses Sp. z o.o., PEC Katowice S.A., PEC Sp. z o.o. w Tychach, PEC w Dąbrowie Górniczej S.A. Używa twórczych narzędzi dla przedstawienia istoty problemu. Jakość pracy potwierdzają uczestnicy ? najwyższe oceny i zwiększenie sprawności i skuteczności. Listy referencyjne ze szkoleń prowadzonych przez wykładowcę znajdują się na naszej stronie internetowej w zakładce Referencje.

 

METODY

METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW:

Warsztaty będą prowadzone systemem interaktywnym, tj. metodą aktywnego uczestnictwa słuchaczy w zajęciach, połączonym z warsztatami. Każdy blok tematyczny będzie poprzedzony mini wykładem wprowadzającym uczestników do poszczególnych tematów. Wykładowca dokona analizy sytuacji zawodowych uczestników szkolenia – „case study”. Dyskusje zbiorowe. Całość będzie uwzględniała szczegółową analizę zgłaszanych przez uczestników problemów.

Większość zagadnień poruszanych podczas szkolenia wzbogacona będzie przykładami rozwiązań zaczerpniętych z bogatej praktyki zawodowej wykładowcy.

ADRESACI

SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO:

  • Prezesów, Dyrektorów zarządzających, Właścicieli firm, którzy powinni byś świadomi zjawiska mobbingu i dyskryminacji
  • Dyrektorów Personalnych, Kierowników Działów Kadr zobowiązanym monitorować zjawisko mobbingu w organizacji, przeciwdziałać mu oraz pomagać w rozwiązywaniu konfliktów
  • Szefów Zespołów
  • Kierowników Działów, osób pełniących funkcje kierownicze i zarządzających zespołem pracowników
  • Przedstawicieli związków zawodowych
ORGANIZACJA

SZKOLENIE ODBĘDZIE SIĘ W TERMINIE:

16 listopada 2017r. – Best Western Premier Kraków Hotel****
Kraków, ul. Opolska 14a
www.bestwesternkrakow.pl

Best Western Premier Kraków Hotel**** – elegancki czterogwiazdkowy hotel położony 5 km od Rynku Głównego na Starym Mieście. Ekskluzywny i komfortowy wystrój wnętrz doskonale wpływa na atmosferę hotelu. Do dyspozycji Gości basen hotelowy centrum SPA, wspaniała restauracja Impresja

Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00, a kończą o godzinie 15:30.

Cena szkolenia wynosi 499 zł brutto.

Cena szkolenia obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe i pomocnicze, certyfikat o podwyższeniu kwalifikacji zawodowych, przerwy kawowe, lunch. Parking w cenie szkolenia.

Cena szkolenia nie obejmuje noclegów.

Służymy pomocą w rezerwacji miejsc hotelowych w cenach wynegocjowanych przez EFFECT.

 

OCENY UCZESTNIKÓW WCZEŚNIEJSZEJ EDYCJI SZKOLENIA:

POZIOM PRZYGOTOWANIA WYKŁADOWCY DO ZAJĘĆ:
98%
ZAANGAŻOWANIE WYKŁADOWCY W PROWADZENIE SZKOLENIA
98%
UMIEJĘTNOŚĆ PRZEKAZYWANIA WIEDZY PRZEZ WYKŁADOWCĘ:
99%

MIEJSCE SZKOLENIA

Hotel Best Western Premier Kraków****
70052561konferencje_krakow_best_western_premier_panton_po_skosiehotel-krakow-best-western-premier-solarium

Hotel Best Western Premier Kraków****

TERMIN: 16.11.2017 rok
MIEJSCE:
HOTEL:
Kraków
Best Western Premier Kraków Hotel****
CENA: 499 ZŁ (BRUTTO)

KARTA ZGŁOSZENIA

KONSULTANT


  • AGNIESZKA KRÓL
    AGNIESZKA KRÓL Koordynator Działu Szkoleń Otwartych

    tel: +48 32 33 55 150
    mobile: +48 608 577 231
    e-mail: effect@effect.edu.pl

OPINIE KLIENTÓW


  • Nie boimy się wyzwań. Z pasją i entuzjazmem wspieramy rozwój naszych Klientów.

  •                                                           My również stawiamy na rozwój!

  • Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, zaangażuj mnie, a zrozumiem.

    Konfucjusz
  • "Istotne znaczenie dla procesu utrwalania wiedzy przekazywanej na szkoleniu miały ciągłe dyskusje uczestników, treningi, analizy przypadków, burza mózgów oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniami. [...] Chcielibyśmy zrekomendować Effect wszystkim firmom, które nie miały jeszcze przyjemności z Państwem współpracować."

    Nazwa firmy Jan Kowalski
  • "Szkolenie przeprowadzone w sposób profesjonalny. Wysoki poziom wiedzy wykładowcy oraz odpowiednia jakość merytoryczna otrzymanych materiałów dydaktycznych. Myślę, że zdobyta wiedza będzie wykorzystywana w mojej pracy".

    Powiatowy Urząd Pracy Patrycja

Newsletter


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

z informacjami o naszych projektach rozwojowych, spotkaniach, ofertach specjalnych.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie na podany adres [...] poczty elektronicznej informacji handlowych od OSiI EFFECT z siedzibą w Gliwicach, ul. Kozielska 137D, zgodnie z obowiązującym prawem polskim.
Administratorem podanych w formularzu danych osobowych [...] jest OSiI EFFECT. Dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług przez OSiI EFFECT. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich poprawiania. Państwa dane nie będą udostępniane innym odbiorcom.