Zdjęcie autora
Zakupy / LogistykaZamówienia publiczne

NEGOCJACJE Z MONOPOLISTAMI I FIRMAMI O SILNEJ POZYCJI NA RYNKU


Negocjacje… temat dość często poruszany w biznesie, na który kładzie się obecnie coraz większy nacisk. Negocjować możemy w każdej dziedzinie naszego życia, jednak nie łatwo jest być dobrym negocjatorem. Co jest ważne podczas negocjacji..? Niewątpliwie dużą rolę w negocjacjach odgrywa czas. Może on służyć jako środek wywierania presji, szczególnie dla doświadczonych negocjatorów jest cennym „narzędziem” w osiąganiu zamierzonego celu. Co można robić z czasem? Przede wszystkim określenie konkretnej daty służy jako deadline dla drugiej strony do podjęcia decyzji, dzięki czemu możemy tę decyzję przyspieszyć. CZASEM można grać, zarówno go skracając jak i wydłużając, wpływając tym samym na zachowania osoby, z którą negocjujemy. Aby wzbudzić niepewność u drugiej strony możemy także przerywać negocjacje oraz odwlekać je w terminie. Wszystko to składa się na „zagrywki” negocjujących osób. Jakie są podstawowe zasady negocjacji? Każda z osób, biorąca udział w negocjacjach ma obowiązek troszczenia się o swój interes. Nie należy jednak zapominać, że każdy z nas walczy o swoje, zatem aby doszło do zawarcia umowy powinniśmy troszczyć się o interesy wspólne. Optymalnym rozwiązaniem jest sytuacja, gdy każda ze stron jest zadowolona. Dlatego też pierwsza zasada negocjacji brzmi: Nigdy nie akceptuj pierwszej propozycji. Ta reguła działa w obie strony – pamiętaj, że klient także może nie zaakceptować Twojej pierwszej oferty, ba, nawet nie oczekuj tego od niego i bądź na to przygotowany. Zwróć też uwagę na reakcję przy podaniu pierwszej ceny, która pojawia się u osoby, z która negocjujesz – to właśnie ta reakcja jest dla Ciebie najważniejsza, nie sama cena. Dlatego też naucz się reagować na propozycje drugiej strony, aby Twój język ciała był możliwie jak najbardziej naturalny i odzwierciedlał Twoje zaskoczenie lub zdumienie. Kolejną regułą, którą rządzą się negocjacje jest podanie konkretnej kwoty jeśli to Tobie przypadnie określenie ceny. Pamiętaj, że podając okrągłą kwotę prowokujesz drugą stronę do negocjacji ceny, by osiągnąć ją na niższym poziomie. Co jeszcze możesz zrobić podczas negocjacji? Kiedy występujesz w roli kupującego, graj osobę niezdecydowaną, dzięki czemu nie dasz zbyt dużego pola manewru sprzedającemu. Bardzo dobrze wiemy, że bez komunikacji werbalnej nie odbędą się negocjacje, jednak komunikacja niewerbalna także wpływa na jej wynik. Na co zatem powinniśmy dodatkowo zwrócić uwagę? Kontakt wzrokowy, postawa, gestykulacja oraz mimika twarzy mają wpływ zarówno w komunikacji interpersonalnej, jak i w negocjacjach. Nie zapominajmy o tym.