In

Komunikacja z Chińczykami

Chiny są największym partnerem handlowym Polski w Azji, a z drugiej strony Polska jest najważniejszym chińskim partnerem handlowym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Warto już dziś poznać niuanse różnic kulturowych by swobodniej się komunikować i prowadzić handel z Chinami. W komunikacji z Chińczykami bardzo ważna jest dbałość o precyzyjny język. Językiem biznesu jest angielski, będący językiem obcym dla obu stron. Dlatego też na etapie negocjacji należy pytać o wszystko, ujednolicać nazewnictwo, precyzować szczegóły oraz potwierdzać ustalenia. Zamiast długich opisów w języku angielskim można zastosować  pismo obrazkowe – wysłanie zdjęcia, na którym zaznaczamy swoje wymagania oraz inne informacje. Obraz w wielu przypadkach będzie bardziej zrozumiały dla obu stron.

Komunikacja międzykulturowa – Komunikacja niewerbalna

Występują znaczące różnice w komunikacji niewerbalnej Polaków i Chińczyków.
  • Chińczycy mają bardzo ograniczoną mowę ciała, a ich gestykulacja jest bardzo oszczędna.
  • Wykluczony jest kontakt fizyczny poza uściskiem dłoni.
  • Chińczycy mogą unikać kontaktu wzrokowego.
  • Czasami wyraz twarzy może mieć inne znaczenie niż nam się wydaje. Na przykład my uśmiechamy się, gdy jesteśmy zadowoleni lub szczęśliwi, a Chińczycy mogą uśmiechem maskować zażenowanie lub dyskomfort.
  • Przestrzeń prywatna w Chinach jest mniejsza niż u nas. Warto obserwować zachowanie swoich partnerów biznesowych i starać się odczytać ich prawdziwe intencje.

Pojęcie „twarzy”

Zachowanie „twarzy” to nic innego jak posiadanie dobrej reputacji. Inaczej mówiąc „twarz” to osobista godność. Zachowanie twarzy wobec współpracowników oraz wobec członków grupy społecznej jest świadectwem wartości danej osoby. W naszym pojęciu zachowanie twarzy związane jest raczej z własną pozytywną samooceną w oderwaniu od kontekstu społecznego. Dla Chińczyków zachowanie twarzy jest sprawą niesłychanie istotną. Ma ono znaczenie dla honoru jednostki, ale ma też związek z chęcią i koniecznością utrzymywania silnych więzi społecznych. Chińczycy bojąc się utraty twarzy, zasadniczo nie mówią „nie” (nie odmawiają). Dlatego też zdarza się, że potwierdzają przyjęcia zlecenia, o którym z góry wiedzą, że jest dla nich niewykonalne, co może być dla kupującego źródłem poważnych kłopotów  w przyszłości.

W jakiej sytuacji możemy narazić Chińczyka na utratę twarzy?

Utrata twarzy może się zdarzyć w sytuacji, gdy zagrożona jest jego reputacja:
  • gdy wprawiamy go w zakłopotanie,
  • gdy zwracamy uwagę na popełnione przez niego błędy,
  • gdy go publicznie skrytykujemy,
  • podczas bezpośredniej konfrontacji, nawet w sytuacji gdy to Chińczyk zawinił,
  • ale także gdy nadmiernie go wychwalamy go w obecności osób starszych lub przełożonych.
Więcej na przydatnych wskazówek na temat komunikacji z Chińczykami, negocjacji i różnic kulturowych dowiesz się na naszym szkoleniu międzykulturowym. Zadbaj o swój rozwój osobisty już dziś! Autor: Dorota Czołak Przeczytaj też: Zadbaj o relacje z partnerem chińskim
szkolenia-effect-roznice-kulturowe-min-chinyszkolenie-effect-orodek-szkole-i-informacji-roznice-kulturowe-w-biznesie-badz partnerem dla chinczyka