In

Wybór kontrahentów jest jedną z najtrudniejszych, ale i najważniejszych decyzji, które musi podjąć dział zakupów, w oparciu o jasno ustalone kryteria wyboru dostawcy.

Twoi dostawcy zaopatrują firmę w niezbędne komponenty i materiały, których używasz na własnej linii produkcyjnej, oraz we wszystko, co potrzebne jest do efektywnego funkcjonowania firmy. Nic więc dziwnego, że wybierając dostawcę, wybierasz profesjonalnego partnera dla swojej firmy,  wierząc, że współpraca z nim przyniesie zakładane zyski. Ważne jest, abyś wybrał dostawcę, który może sprostać Twoim oczekiwaniom i  zaspokoić Twoje wymagania teraz oraz w najbliższej i nieco dalszej przyszłości.

Poznaj 12 podstawowych kryteriów wyboru dostawców

  1. Doświadczenie w biznesie. Musisz wiedzieć, że firma ma ugruntowaną pozycję na rynku, cieszy się opinią solidnego partnera i posiada potencjał, żeby zaspokoić Twoje oczekiwania.
  2. Zdolność do nieprzerwanego dostarczania produktów lub usług. Potrzebujesz produktów i usług na bieżąco. Dostawca, który ma problemy z wywiązaniem się z dostaw na czas, nie jest wart uwagi, gdyż wpłynie na twoją zdolność do zaopatrywania klientów. To ważny czynnik, który musisz wziąć pod uwagę przy wyborze dostawcy.
  3. Jakość dostarczanych produktów/usług. Niezawodność i wysoka jakość dostarczanych produktów/usług, to podstawowe kryterium oceny i wyboru dostawców. Słaba jakość=częste reklamacje, niezadowolenie klientów. Wysoka jakość=niezawodność produktów, zadowolenie klientów.
  4. Elastyczność pozwalająca na modyfikację zamówień lub zmianę linii produktowych. Wszystkie firmy chcą czasami zmieniać zlecenia – jeśli twój dostawca przewiduje w takiej sytuacji surowe sankcje i kary umowne – być może warto rozważyć zmianę dostawcy.
  5. Szeroki zakres asortymentu towarów lub usług – wraz z rozwojem firmy możesz pozostać u tego samego dostawcy, – możesz zminimalizować liczbę dostawców, z którymi współpracujesz, – możesz liczyć na elastyczność dostawcy w przypadku zmian ilościowych i specyfikacji.
  6. Własny lub zewnętrzny zespół ekspertów, którzy mogą odpowiadać na pojawiające się pytania. Jest to bardzo istotne przy zakupie usług lub komponentów o wysokiej wartości, gdzie konsultacje z ekspertem mogą zapobiec kosztownym błędom. 
  7. Lista referencyjna Referencje pozwalają porównać zapewnienia dostawcy z doświadczeniami współpracujących z nim firm. Na korzyść dostawcy przemawia zbieżność opinii klientów i zapewnień dostawcy.
  8. Zrównoważony rozwój i stabilność finansowa. Bankructwo dostawcy, jego zniknięcie z rynku lub stagnacja w rozwoju to sytuacje, które mogą istotnie wpłynąć na Twoją działalność biznesową. Należy takie sytuacje przewidywać i unikać jak tylko jest to możliwe!
  9. Ceny. Możliwe rabaty od cen wyjściowych są ważną czynnikiem przy wyborze dostawcy. Dobry dostawca jest zawsze gotów do podjęcia negocjacji z klientem.
  10. Czas dostawy. Dostawy muszą być realizowane w ustalonym czasie i we wskazanym miejscu. Opóźnienia w dostawach mogą doprowadzić do utraty klientów. Sprawdź jeszcze na etapie audytu i wyboru zdolność dostawcy do realizacji nagłych zamówień.
  11. Warunki płatności. Warunki płatności są szczególnie ważne, ponieważ mają wpływ na przepływ gotówki.
  12. Obsługa klienta/komunikacja z dostawcą. Ważna element każdego partnerstwa. – Jak przebiega proces zamawiania? – Czy pracownicy dostawcy są chętni do pomocy? – Czy są profesjonalni i serdeczni w kontakcie?
Wybór dostawcy – wnioski Jak widać, wybór dostawcy to proces skomplikowany, podczas którego należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów. Dokonując wyboru podejmujemy strategiczne decyzje dla firmy, od których zależy jakość naszych produktów/usług i na koniec zadowolenie klienta. Przejdź do: Jak kształtować długookresowe relacje z dostawcą?
effect-szkolenia-lean-manufacturing-kanban-5skryteria i metody-kwalifikacji-dostawców i audyt