Szkolenie napięcia i konflikty między pracownikami w obliczu epidemii a zarzut mobbingu i dyskryminacji – program:
Obszary sytuacji konfliktowych i sposoby skutecznego działania menedżera a ryzyko wystąpienia mobbingu i dyskryminacji – zasada każdorazowego odwołania do definicji zawartych w K.p. w sytuacjach budzących wątpliwości – ocena aspektów prawnych i psychologicznych w zakresie:
- równomiernego obciążania pracowników zadaniami
- właściwego zarządzania absencją, w tym urlopami – bieżącymi oraz zaległymi na nowych zasadach opisanych w „tarczy 4.0”
- zarządzania zasadami udzielania urlopu na żądanie
- wręczania porozumień i wypowiedzeń zmieniających warunki pracy i płacy
- wręczania wypowiedzeń umów o pracę
- rozszerzania zakresu obowiązków
- dokonywania zmian harmonogramów pracy
- wprowadzania zróżnicowanych systemów czasu pracy
- wprowadzania regulaminowych i zwyczajowych zmian w zakresie obniżenia lub wzrostu dodatkowych składników wynagradzania pracowników
Przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek i płeć – omówienie procedowanych zmian legislacyjnych w zakresie równości płac:
- jak przygotować się na wzmożone roszczenia o dyskryminację płacową ze względu na płeć?
- w jaki sposób należy dokonać audytu wynagrodzeń w związku ze zbliżającą się nowelizacją Kodeksu pracy w zakresie rozszerzenia definicji mobbingu o przejawy nierównego traktowania w zatrudnieniu i wynagrodzeniu ze względu na płeć?
Kategorie tzw. działań pozornie zgodnych z prawem – omówienie obszarów ryzyka – jak należy korzystać z uprawnień zawartych w K.p., aby respektować zasadę ich przeznaczenia i celowości zastosowania w określonych sytuacjach?
Jak wydawać polecenia drogą elektroniczną w przypadku pracownika świadczącego pracę w formie zdalnej, jak egzekwować wykonanie pracy na nowych warunkach świadczenia pracy zdalnej opisanej w przepisach „tarczy 4.0”? – omówienie różnic w przepisach dotyczących pracy zdalnej – organizacja pracy zdalnej do 24 czerwca 2020 roku i po 5 września 2020 roku.
Czy polecenie pracy zdalnej podczas kwarantanny, izolacji domowej lub dodatkowego zasiłku opiekuńczego może zostać wydane – jak intepretować obopólną zgodę stron
Odmowa wykonania pracy zdalnej – na jakich warunkach jest możliwa? – czy polecenie pracy zdalnej w przypadku odmowy pracownika może stanowić przejaw dyskryminacji lub mobbingu?
Jak zgodnie z prawem dyscyplinować pracownika, prowadzić wysłuchanie, egzekwować obowiązki? – czy nieuzasadnione nakładanie kar porządkowych może stanowić przejaw mobbingu? Dlaczego notatka służbowa, o ile nie jest powiązana z karą porządkową, może stanowić przejaw stosowania mobbingu?
Czym różni się krytyczna ocena pracy od oceny obiektywnej – omówienie orzecznictwa SN
W jaki sposób rozliczać efekty pracy przekazywanej droga elektroniczną z zachowaniem zasad równego traktowania w zatrudnieniu?
Czy mobbing może mieć miejsce „na odległość” i „po godzinach pracy”? – omówienie warunków zaskarżenia w sytuacji naruszenia doby pracowniczej, odpoczynku dobowego i tygodniowego, kontaktu z pracownikiem poza normą jego czasu pracy. Co może stanowić dowód wskazujący na przekroczenie uprawnień?
Jakich działań i zachować należy obecnie unikać? – omówienie obszarów ryzyka działań niepożądanych w sytuacji wprowadzenia przez pracodawcę mechanizmów opisanych w tzw. tarczy antykryzysowej
Czy porozumienia zastosowane w oparciu o przepisy art. 15g, 15 gb, 15 gg, czy 15zf tzw. tarczy antykryzysowej mogą być traktowane jako niekorzystne przez pracownika w kontekście zasady równego traktowania w zatrudnieniu?
Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy – czyli jak zachować ostrożność w sytuacji nadzwyczajnej i nie przekroczyć swoich uprawnień – omówienie dobrych praktyk i przykładów rozwiązań, skuteczna realizacja postanowień art. 94 (3) K.p.
Cechy mobbingu – ocena długotrwałości i uporczywości działań lub zachowań – czy skutki epidemii i pogorszenie relacji pracowniczych mogą odpowiadać czasookresowi niezbędnemu do wystąpienia mobbingu, o którym mowa w orzecznictwie SN?
Jak należy interpretować zasadę łącznego spełnienia przesłanek zawartych w kodeksowej definicji mobbingu?
Jak interpretować prawne aspekty incydentalnych zdarzeń, które wynikają z konfliktów spowodowanych napięciem w relacjach pracowniczych?
Obowiązki i uprawnienia pracowników, osób kierujących pracownikami oraz pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i respektowania zasad równego traktowania w zatrudnieniu – szczegółowa interpretacja art. 100 oraz 212 K.p.
Obowiązki pracownika związane z reżimem sanitarno-epidemiologicznym w pracy – jaką podstawę prawną przywołać w sytuacji dyscyplinowania pracownika za nieprzestrzeganiem rozwiązań w zakresie przeciwdziałania transmisji COVID-19?
Wydawanie poleceń w formie elektronicznej, wiadomości sms, wiadomość e-mail jako dowód w postępowaniu przedsądowym i sądowym.
Jak zachować ostrożność w kierowaniu korespondencji do nieobecnego pracownika?- czy pracownik nieobecny może świadczyć pracę? – czy różni się świadczenie pracy oda omówienie orzecznictwa SN
Po jakim czasie przedawniają się roszczenia z tytułu mobbingu i dyskryminacji – jak zabezpieczyć się przed roszczeniem dotyczącym ewentualnych nieprawidłowości, które miały miejsce w czasie epidemii?
Zmiany w przepisach prawa pracy obwiązujące od 7 września 2019 roku w zakresie regulacji dotyczących mobbingu i dyskryminacji – omówienie, nowe zastosowanie w kontekście tzw. otwartego katalogu przejawów nierównego traktowania w zatrudnieniu.
Jak zastosować obecnie czasowe „wyłączenie” zasad równego traktowania w zatrudnieniu, o których mowa w art. 18 (3b) K.p.?
Czy naruszenie danych osobowych może stanowić przejaw dyskryminacji? – w jakich sytuacjach? – omówienie związku art. 22 (1), 22 (2), 22 (3) K.p. z regulacjami RODO. Praktyczne zastosowanie motywu 46 RODO w czasie epidemii jako ograniczenia ryzyka naruszeń.
Kontrola stanu trzeźwości, pomiar temperatury pracowników, kontakt z pracownikiem na jego prywatny numer telefonu i adres e-mail – czy może stanowić o stosowaniu mobbingu? – zasady zbiegu roszczeń przy naruszeniu przepisów o równym traktowaniu w zatrudnieniu i regulacji RODO
Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa – tryb postępowania i rekomendacje Komisji Antymobbingowej dla pracodawcy – omówienie sposobów rozwiązania konfliktu mobbingowego, wysłuchiwania stron i świadków, sporządzania protokołów z posiedzeń, instrumenty prawne stosowane w rekomendacjach i ich realizacji.
Czy w sytuacji związanej z obowiązywaniem stanu epidemii komisja antymobbingowa może działać w formie zdalnej?
Jak dostarczać dokumenty komisji z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych w formie elektronicznej?
W jakiej sytuacji pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności za mobbing? – przegląd orzecznictwa SN
Portret „sprawcy” i „ofiary” mobbingu – jak należy interpretować pojęcie „wzorca ofiary rozsądnej” stosowanego przez sądy?
Prewencja i rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy – komunikacja antymobbingowa – komunikaty TY i JA, parafrazowanie – omówienie sposobów komunikacji on-line.
Typologia konfliktów pracowniczych i ich dynamika – kiedy konflikt jest potrzebny, a kiedy jego eskalacja może powodować ryzyko wystąpienie mobbingu?
Przykłady komunikatów, które mogą mieć charakter mobbingowy – jakich zachowań i działań należy unikać – zgodność mowy werbalnej i niewerbalnej w komunikacji
Komunikacja asertywna w kontakcie z „toksycznymi” pracownikami i współpracownikami – jak nie poddać się manipulacjom i prowokacjom? – omówienie metod, przykłady zastosowania
Motywowanie pracowników do pracy na ostrożnych zasadach – metody finansowe i pozafinansowe, stosowanie norm pracy na warunkach opisanych w art. 83 K.p.
Kontrola przestrzegania zasad równego traktowania w zatrudnieniu przez inspektorów pracy – czy możliwa i w jakim zakresie?
Niniejsza oferta, a w szczególności program szkolenia podlegają ochronie na mocy prawa autorskiego. Właścicielem praw autorskich jest OSiI Effect. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości informacji w formie elektronicznej lub jakiejkolwiek innej bez zgody autora jest zabronione.
Na mocy ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych wszelkie osoby reprodukujące zawarte w ofercie i programie szkolenia informacje we fragmentach, jak i w całości bez wiedzy i zgody właściciela praw autorskich podlegały będą odpowiedzialności karnej.