Asystentka strategicznym partnerem kierownictwa firmyhttps://effect.edu.pl/wp-content/uploads/2017/06/logo.pngOśrodek Szkoleń i Informacji Effecthttps://effect.edu.pl/wp-content/uploads/2017/06/logo.png200px200px
Współpraca z Zarządem, Radą Nadzorczą, Kierownictwem wymaga od Asystentów posiadania specjalistycznej wiedzy dotyczącej prawnych aspektów funkcjonowania firmy. Wymagana jest znajomość przepisów prawnych regulujących organizację spółek, pojęć z zakresu prawa cywilnego, handlowego, gospodarczego. Bardzo istotnym aspektem jest nabycie umiejętności zarządzania informacjami oraz profesjonalnej archiwizacji dokumentów. Niezwykle ważne jest posiadanie umiejętności i wiedzy na temat redagowania, usprawnienia oraz zapewnienia prawidłowego obiegu i bezpieczeństwa dokumentacji firmowej.
CELE I KORZYŚCI Z UDZIAŁU W SZKOLENIU:
Celem szkolenia jest wyposażenie Specjalistów Biura Zarządu w niezbędną wiedzę na temat dobrych praktyk i procedur usprawniających pracę sekretariatu.
Podczas warsztatów odpowiemy na pytania:
• Jak wprowadzać zmiany i dokonać aktualizacji dokumentacji firmowej?
• Kiedy i w jaki sposób wprowadzane są zmiany w tekście statutu/umowy spółki?
• Na co zwrócić uwagę redagując dokumenty firmowe? Nieprawidłowości i uchybienia w zapisach i ich konsekwencje prawne.
• Jak usprawnić obieg dokumentów firmowych, przygotować instrukcję kancelaryjną? Jak prowadzić ewidencję i weryfikację pism?
• Na co zwrócić uwagę redagując dokumenty firmowe? Potknięcia i błędy językowe w dokumentach. Umiejętność wykorzystywania prawidłowości psychologii społecznej w redagowaniu psim, dokumentów, listów.
• Jak przygotować pracowników sekretariatu do prawidłowego pod względem prawnym i organizacyjnym przetwarzania i przechowywania dokumentów?
• Jak zabezpieczać dokumenty i chronić tajemnicę przedsiębiorstwa?
• W jaki sposób powinno odbywać się udostępnianie dokumentów?
• Jakich dokumentów i informacji mogą żądać: organy administracji publicznej, podmioty uprawnione do kontroli, wspólnicy, akcjonariusze, rada nadzorcza i ich członkowie, zarząd, pracownicy?
• Jak postępować z dokumentacją objętą klauzulą niejawności?
• Jak zgodnie z prawem zwoływać posiedzenia, tworzyć projekty uchwał?
• Jak dokonywać zapisów z posiedzeń?
• Jakie firmowe dokumenty należy bezwzględnie archiwizować?
Uczestnicy otrzymają:
PROGRAM SZKOLENIA:
I. ZNAJOMOŚĆ PRAWNYCH ASPEKTÓW FUNKCJONOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA.
1. Zagadnienia dotyczące prawnych aspektów funkcjonowania firmy, umiejętność pracy z dokumentami firmy, współtworzenie aktów wewnętrznych firmy, znajomość pojęć z zakresu prawa cywilnego, handlowego, gospodarczego.
Formy prowadzenia działalności gospodarczej.
Miejsce rejestracji przedsiębiorców.
Procedura rejestracji przedsiębiorców (formularze wniosków, wymagane opłaty).
Dokumenty niezbędne do rejestracji przedsiębiorców (umowa spółki, akt założycielski).
Dokumenty rejestracyjne przedsiębiorców (odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, zaświadczenie z Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, zaświadczenie o rejestracji płatnika VAT).
Analiza aktualnego i pełnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego – praca z dokumentem.
Analiza wypisu z Ksiąg Wieczystych – praca z dokumentem.
2. Asystentka/Asystent w kontaktach z organami i działami firmy.
Współpraca na linii Sekretariat – Zarząd, Rada Nadzorcza, Walne Zgromadzenie, Zgromadzenie Wspólników.
Współpraca Sekretariatu z pozostałymi działami firmy – Dział Kadr/Dział Personalny, Dział Prawny.
3. Zagadnienia związane z tworzeniem dokumentacji w firmie.
Dokumenty z którymi spotyka się Asystentka/Asystent w ramach wykonywania swoich obowiązków służbowych (faktury, umowy, dokumenty kadrowe, wezwania do zapłaty, monity, protokoły).
Przygotowanie wezwania do zapłaty.
Akty wewnętrzne – umowa lub statut spółki, regulaminy, instrukcje, zarządzenia wewnętrzne.
Obieg zewnętrzny i wewnętrzny dokumentów.
4. Podstawowe informacje związane z zawieraniem umów.
Najistotniejsze postanowienia umowy.
Rodzaje umów stosowanych w obrocie gospodarczym.
Podstawowe błędy popełniane przy sporządzaniu umów i ich konsekwencje.
Właściwa reprezentacja przy zawieraniu umów: reprezentacja przez członków zarządu, prokurentów, wspólników – konsekwencje zawarcia umowy przez osoby nieuprawnione.
Formy zawierania umów: forma pisemna, ustna, konkludentna, akt notarialny.
Oferty przedstawiane telefonicznie lub drogą elektroniczną.
Sporządzanie aneksów i załączników do umowy.
5. Szczegółowe zagadnienia z zakresu prawa spółek.
Rodzaje spółek.
Kapitał zakładowy, pojęcie wkładu, udziału, aportu.
Organy spółek.
Odpowiedzialność za długi w spółkach prawa handlowego.
Zarząd w spółce kapitałowej, jego rola, zadania i kompetencje.
Rada Nadzorcza w spółce, jego rola, zadania i kompetencje.
Obowiązki członków zarządu w związku z zakończeniem roku obrotowego.
Sporządzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki. Co powinno zawierać sprawozdanie zarządu? (podstawowe błędy popełniane przy pisaniu sprawozdań).
Opinia biegłego rewidenta, kiedy jest sporządzana oraz jej znaczenie.
Sprawozdanie finansowe i jego elementy.
Przygotowanie zwyczajnego zgromadzenia wspólników w spółce kapitałowej.
Zwołanie nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników.
Jak zwoływać nadzwyczajne zgromadzenie wspólników? Co powinny zawierać zaproszenia, jak przekazać zaproszenia na zgromadzenie wspólników? – procedury wymagane prawem.
Dokumenty składane przez spółkę do Krajowego Rejestru Sądowego w związku z zakończeniem roku obrotowego (procedura i termin złożenia dokumentów).
Stosowanie pieczątek firmowych w obrocie prawnym i gospodarczym.
II. REDAGOWANIE, PRAWIDŁOWY OBIEG I BEZPIECZEŃSTWO DOKUMENTACJI FIRMOWEJ – DOBRE PRAKTYKI
1. Kto pełni nadzór nad dokumentacją firmową?
Odpowiedzialność pracodawcy za całość wytwarzanej dokumentacji w firmie w wersji pisemnej i elektronicznej. Jak zapewnić prawidłowy obieg i bezpieczeństwo dokumentacji przedsiębiorstwa?
2. Jakie są okresy przechowywania dokumentów firmowych? (faktury, umowy, dokumenty kadrowe, wezwania do zapłaty, monity, protokoły itp.).
3. Kto może a kto nie może mieć dostępu do dokumentacji firmowej? – zasady udostępniania dokumentacji firmowej:
– wewnątrz przedsiębiorstwa: Zarządowi, Radzie Nadzorczej, wspólnikom, akcjonariuszom, pracownikom poszczególnych działów
– osobom przeprowadzającym kontrolę z zewnątrz
– osobom trzecim
4. Niszczenie dokumentów firmowych – W jaki sposób dokumenty powinny być niszczone? Zasady bezpiecznego niszczenia dokumentacji niearchiwalnej.
5. Zasady opracowywania pism urzędowych i korespondencji firmowej
Wymogi formalne pism urzędowych i korespondencji firmowej
Wymogi językowe pism urzędowych i korespondencji firmowej
Wymogi techniczne pism urzędowych i korespondencji firmowej
Rodzaje pism i specyfika ich opracowywania
Jak korzystać z prawidłowości psychologicznych w opracowywaniu pism i korespondencji?
6. Redagowanie korespondencji urzędowej
Redakcja dokumentu – zasady ogólne
Wykorzystanie reguł psychologii społecznej w pismach firmowych (efekt pierwszeństwa, efekt uporczywości, efekt świeżości)
Części składowe pisma – wstęp, rozwinięcie, podsumowanie
Styl pisma urzędowego – oficjalny, półoficjalny, nieoficjalny?
Stosowanie skrótów, znaków, symboli w pismach urzędowych
7. Rodzaje pism i zasady ich opracowywania
Raporty
Protokoły
Zaproszenia
Zaświadczenia
Notatki
Pisma przewodnie
Akty ogólne
Listy intencyjne
Notatki prasowe
Nekrologii
Gratulacje i kondolencje
8. Redagowanie dokumentacji firmowej – dobre praktyki
Podstawy redagowania korespondencji: urzędowej, internetowej, prawnej – aspekty społeczne, organizacyjne, wizerunkowe
Zasady redagowania korespondencji krajowej – język, forma graficzna, zwyczaje
Zasady redagowania korespondencji zagranicznej – język, forma graficzna, zwyczaje
Zasady redagowania korespondencji wewnętrznej – język, forma graficzna, zwyczaje
Zasady stylistyczne stosowane w korespondencji i dokumentach firmowych
Sporządzanie dokumentacji w wersji elektronicznej – jak pisać dobre e-maile?
Zasady interpunkcji wykorzystywane w korespondencji i dokumentach firmowych
Zasady redagowania korespondencji kurtuazyjnej – savoire-vivre w pismach urzędowych
Dobre praktyki protokołowania – jak skonstruować i napisać poprawny protokół? Pułapki protokołowania. Ćwiczenia redakcyjne.
9. Profesjonalna archiwizacja dokumentów
Informacja najważniejszym zasobem współczesnej organizacji – rola faktów, danych, wiadomości w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej
Archiwizacja – praktyczne porady, skuteczne zasady
Opracowanie dokumentacji – przyporządkowanie do określonej grupy rzeczowej – selekcja, segregowanie, porządkowanie, oznaczanie
Uformowanie chronologiczne i tematyczne poszczególnych jednostek
Sporządzenie ewidencji akt w formie papierowej i elektronicznej
Opracowanie akt osobowych – podstawowe zasady
10. Organizacja i obsługa spotkań, zebrań – przygotowanie materiałów. Sporządzanie raportów pisemnych, notatek służbowych.
WYKŁADOWCAMI NA SZKOLENIU BĘDĄ:
mec. MONIKA SAWARSKA
Adwokat, ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).
Praktykę i doświadczenie zdobywała w pracy w jednej z wiodących kancelarii ADP Popiołek, Adwokaci i Doradcy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. k. , świadczącej obsługę prawną przedsiębiorców na terenie Górnego Śląska.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz doktorantka tego Wydziału. Uczestniczka studiów podyplomowych „Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw” w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Aplikację adwokacką ukończyła egzaminem adwokackim z oceną celującą.
W ramach obsługi prawnej przedsiębiorców zajmuje się rozwiązywaniem zagadnień prawnych związanych z prawem pracy tzw. ładem korporacyjnym w spółkach oraz funkcjonowaniem przedsiębiorstw, procesami łączeniowymi i przekształceniowymi spółek.
Obecnie w ramach własnej praktyki doradza przede wszystkim spółkom prawa handlowego w sprawach korporacyjnych związanych z ich bieżącym funkcjonowaniem. Reprezentuje również Klientów w sprawach sądowych związanych z zaskarżaniem uchwał organów spółek, oraz odpowiedzialności odszkodowawczej przedsiębiorców związanej z prowadzoną działalnością. Z uwagi na dotychczasową praktykę i ukończone studia podyplomowe w zakresie fuzji i przejęć przeprowadza procesy gospodarcze związane z przekształcaniem, podziałem i łączeniem spółek.
Prowadzi także szkolenia w zakresie zawierania kontraktów w handlu międzynarodowym, jak również wspomaga przedsiębiorców polskich i zagranicznych w tworzeniu, negocjowaniu i rozstrzyganiu sporów na tle wykonania tego typu umów.
Autorka bloga o prawnych aspektach działania Spółki Akcyjnej – „Spółka Akcyjna w praktyce”
Na co dzień doradza spółkom kapitałowym i pomaga w rozwiązywaniu problemów, które są związane z zawiłymi regulacjami prawnymi w przedmiocie ich funkcjonowania.
Publikacje artykułów:
Dr ANNA ADAMUS-MATUSZYŃSKA
Socjolog, doradca, konsultant największych firm, prekursorka public relations w Polsce. Autorka wysoko ocenianych treningów menedżerskich w zakresie budowania autorytetu, komunikowania, mediacji, negocjacji i zarządzania konfliktami, team buildingu, kreowanie relacji pomiędzy zespołami pracowników, integracji pracowników w zespole, asertywności. Przygotowuje i przeprowadza audyty w zakresie poprawy komunikacji w firmach, w tym skutecznej komunikacji pisemnej.
Prowadzi wysoko oceniane warsztaty szkoleniowe w zakresie profesjonalnej obsługi klienta, rozwiązywania problemów reklamacyjnych.
Wykładowca w Katedrze Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych Uniwersytetu Ekonomicznego. Kierownik studiów podyplomowych „Psychologia Menedżerska”. Badaczka konfliktów społecznych i kryzysów, jak również współczesnych trendów w public relations w Polsce. Laureatka branżowej nagrody PROTONY dla najlepszych PR-owców w 2012 roku oraz „Złotej Dziesiątki” Kobiet Sukcesu Śląska w 2013 roku.
Stypendystka Uniwersytetu w Cambridge, członek międzynarodowego zespołu badawczego w Uniwersytecie w Cambridge, stypendystka Cambridge Colleges Hospitality Scheme for Central and Eastern European Scholars, stypendystka Leverhulme Foundation. Współorganizator cyklicznej konferencji PR Forum Public Relations – sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce.
Autorka i redaktorka siedmiu książek oraz wielu artykułów z zakresu zagadnień społecznych między innymi:
W swojej bogatej karierze trenerskiej przeszkoliła kilka tysięcy menedżerów wyższego i średniego szczebla oraz pracowników liniowych wielu firm produkcyjnych, handlowych, usługowych oraz banków z całej Polski
METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW:
Szkolenie ma formę warsztatów, podczas których omówione zostaną kluczowe dokumenty firmowe (praca z odpisem z KRS, uchwałami, instrukcjami, protokołami)
– dyskusja kierowana – omawianie problemów praktycznych
– rozwiązywanie problemów praktycznych tzw. kazusów
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO:
ZAPYTAJ O TERMIN
KARTA ZGŁOSZEŃ
KONSULTANT
KINGA LALKO-SMOŁKA
KOORDYNATOR DZIAŁU SZKOLEŃ OTWARTYCH
tel: +48 32 33 55 150
mobile: +48 662 297 689
e-mail: effect@effect.edu.pl
AGNIESZKA WALAS
SPECJALISTA DS. SZKOLEŃ OTWARTYCH
tel: +48 32 33 55 153
mobile: +48 608 577 231
e-mail: effect@effect.edu.pl
OPINIE KLIENTÓW
Rozwijamy się każdego dnia, by gwarantować korzyści Twojej firmie.
Zostań kolejnym zadowolonym klientem i zyskaj przewagę dzięki nabytym umiejętnościom.
Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, zaangażuj mnie, a zrozumiem.
"Istotne znaczenie dla procesu utrwalania wiedzy przekazywanej na szkoleniu miały ciągłe dyskusje uczestników, treningi, analizy przypadków, burza mózgów oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniami. [...] Chcielibyśmy zrekomendować Effect wszystkim firmom, które nie miały jeszcze przyjemności z Państwem współpracować."
"Szkolenie przeprowadzone w sposób profesjonalny. Wysoki poziom wiedzy wykładowcy oraz odpowiednia jakość merytoryczna otrzymanych materiałów dydaktycznych. Myślę, że zdobyta wiedza będzie wykorzystywana w mojej pracy".
Newsletter
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
z informacjami o naszych projektach rozwojowych, spotkaniach, ofertach specjalnych.