Prowadzenie firmy w XXI w. coraz rzadziej polega jedynie na kooperacji z partnerami krajowymi i zaspokajaniu potrzeb rynku wewnętrznego. W dobie globalnej gospodarki coraz częściej prowadzenie biznesu oznacza poszukiwania zagranicznych inwestorów, strategicznych partnerów czy dalekich rynków zbytu dla swoich towarów i usług. Deleguje się także pracowników za granicę, przenosi produkcję do innych krajów, zatrudnia zagranicznych doradców itp. Jakie to stawia wyzwania przed przedsiębiorcą chcącym osiągnąć globalny zasięg swoich przedsięwzięć? Na pozór wydaje się, że główną przeszkodą jest tylko bariera językowa. Naprawdę jednak najważniejszym z wyzwań jest poznanie zasad prowadzenia biznesu w wybranych krajach oraz zrozumienie podłoża kulturowego danego środowiska, dzięki czemu możliwa stanie się sprawna komunikacja z potencjalnymi współpracownikami i budowanie trwałych oraz pełnych szacunku i zrozumienia relacji interpersonalnych na styku kultur. Należy pamiętać, że utrwalone wzorce kulturowe przenoszą się na zasady postępowania poszczególnych jednostek, które będą potem prezentować odmienne od naszych wartości i normy. Takie różnice kulturowe w biznesie dotyczą nie tylko sposobu oceny rzeczywistości (w tym nas), innego zakresu wyznawanych wartości czy sposobu przeżywania uczuć przez zagranicznego partnera, ale i sposobów okazywania szacunku, metod negocjacyjnych, odmiennego rodzaju ceremonialności i sposobu całościowego zarządzania organizacją. Po gruntownym zapoznaniu się z podłożem kulturowym łatwiejsze stanie się dobranie typu budowania relacji (transakcyjna, relacyjna, partnerska), prowadzenie negocjacji czy ogólne usunięcie rozbieżności między obrazem świata i sposobem oceniania.