Oszczędności we flocie samochodów osobowych i dostawczych – program szkolenia:
Strategia flotowa – z czego się składa i dlaczego stanowi jeden z kluczowych fundamentów prawidłowo zarządzanego przedsiębiorstwa!
Zakup samochodów za gotówkę, kredyt, leasing czy wynajem – co wybrać w dzisiejszych czasach?
Omówione dostępnych na rynku polskim możliwości / sposobów posiadania aut. Każda z metod zostanie przedstawiona w aspekcie korzyści oraz ryzyk.
Car Policy– podstawowy dokument flotowy regulujący prawa i obowiązki firmy i pracownika w stosunku do pojazdów wykorzystywanych w firmie (własnych, leasingowanych, wynajmowanych, użytkowanych itp.)
Na przykładzie wzorcowego dokumentu analiza kluczowych zapisów wraz z przykładami odnoszącymi się do floty Uczestników szkolenia, sytuacji i zagrożeń występujących w rzeczywistości, a w szczególności:
- odpowiedzialność i ryzyka firmy (w tym zarządu) w obszarze floty,
- zadania i odpowiedzialności osób zarządzających flotą,
- obowiązki pracownika w stosunku do powierzonego mienia (auta) wraz z ustaleniem odpowiedzialności materialnej za uszkodzenia, szkody komunikacyjne itp.,
- obowiązkowa dokumentacja – protokoły zdawczo – odbiorcze, oświadczenia, regulaminy, obiegówki itp.,
- używanie samochodu służbowego do celów prywatnych (w tym nieobecności, urlopy, zwolnienia lekarskie, home office, praca zdalna itp.),
- opis procesów i procedur istotnych z punktu widzenia floty i generowanych przez nią kosztów.
Każdy Uczestnik otrzyma przykładowy draft prawidłowo zbudowanego Regulaminu
TCO (Total Cost of Ownership) – omówienie sposobu budowy, elementów składowych, metod wyliczeń jedynego skutecznego narzędzia służącego do prognozowania kosztów niezbędnych do planowania polityki zakupowej firmy w obszarze floty.
TCO jest podstawowym narzędziem osób zarządzających parkiem samochodowym w przedsiębiorstwie, niezbędnym dla prognozowania wysokości kosztów oraz kontroli i nadzoru floty przez Zarząd i/lub Dział Finansowy.
Samochód osobowy, ciężarowy, elektryczny w obowiązujących przepisach – kompendium wiedzy
Samochód osobowy, ciężarowy, elektryczny (zakup, sprzedaż, koszty serwisowe, ubezpieczeniowe, paliwa itp.) w aktualnie obowiązujących przepisach oraz w świetle podatków dochodowych i VAT.
Zasady naliczania podatku od osób fizycznych w przypadku używania samochodu służbowego o celów prywatnych.
Zmiany wprowadzone w ramach Polskiego Ładu – nowe podejście do leasingu / wynajmu pojazdów
Polityka benefitowa firmy w stosunku do auta służbowego wykorzystywanego do celów prywatnych w regulacjach wewnątrzzakładowych – teraz oraz w niedalekiej przyszłości (zmiany jakich możemy się spodziewać)
Z uwagi na zmiany dotyczące miejsca wykonywania pracy (home office, praca zdalna, praca delegowana), planowane redukcje zatrudnienia, pogorszenie się wyników ekonomicznych przedsiębiorstw, optymalizacje kosztów i procesów itp. należy oczekiwać głębokich zmian w polityce HR firm w aspekcie programów benefitowych, z szczególnym naciskiem na samochody służbowe.
Umowy najmu i leasingu pojazdów – główne ryzyka i zagrożenia, metody przeciwdziałania
Omówienie głównych ryzyk występujących w coraz popularniejszych umowach najmu i leasingu aut wraz z metodami ich uniknięcia lub redukcji. Nacisk zostanie położony na kluczowe elementy niezbędne podczas negocjacji stosownych zapisów. Należy zwrócić uwagę, że 95% aktualnie realizowanych umów wynajmu długoterminowego (leasingu operacyjnego w wysoką wartością końcową i/lub serwisem) jest zawartych w sposób niekorzystny dla Klientów. Zajęcia mają na celu zmniejszenie ryzyka poniesienia nieprzewidzianych kosztów z tytuły niedoprecyzowania wynegocjowanych rozwiązań.
Główne zainteresowania skierujemy na:
- gwarancje jakości świadczonych usług
- rekalkulacje umowy w trakcie jej trwania (obszar największego ryzyka biznesowego)
- refaktury, czyli miejsca niespodziewanych kosztów
- kary umowne – jak i gdzie stosować (w tym kary nie pieniężne)
- pulowanie kilometrów, opon itp.
- ubezpieczenia w umowach, rekalkulacje składek i sposoby jak ograniczyć wpływ szkodowości na koszt polisy wynajmującego
- zwrot pojazdu po zakończeniu umowy (jak ograniczyć koszty)
- SLA (Service Level Agreement)
Umowy serwisowe – ASO vs warsztaty niezależne, pojedyncze warsztaty vs sieci serwisowe, umowy, części, warunki. Optymalizacje kosztowe w serwisie
Zajęcia skupią się na optymalnym z punktu widzenia floty i specyfiki jej działania, doborze partnerów serwisowych. Wspólnie z Uczestnikami odpowiemy sobie na pytanie:
czy Autoryzowana Sieć Obsługi jest rozwiązaniem optymalnym, czy też wyprowadzenie napraw do niezależnych serwisów gwarantuje niższe ceny w połączeniu z porównywalna jakością.
Zadamy sobie pytanie, o istotę i sens posiadania gwarancji producenta pojazdu. Skupimy się na jakości części zamiennych i wpływu zamienników na cenę usług, jakość napraw i warunki rękojmi / gwarancji. Zastanowimy się nad wpływem wybranego modelu serwisowania na późniejszą wartość odsprzedaży auta.
Elektromobilność we flotach – strategia, infrastruktura, koszty, auta
Wstęp do strategii wdrożenia polityki elektromobilności w firmie – infrastruktura ładowania, rozliczenia kosztów, wybór aut, ryzyka, wartości dodane, trendy rozwoju rynku, ustawa o elektromobilności i jej wpływ na firmy.
- Jak wdrożyć i na czym powinna się opierać Strategia elektromobilności w firmie
- Kiedy należy ją wdrożyć (perspektywa czasu)
- Jakie usługi i nowe wyzwania staną się codziennością w najbliższym czasie?
- Czy elektromobilność się opłaca?
- Infrastruktura ładowania – podstawowy element strategii
- Wybór aut i sposobów ich finansowania
- Generowane koszty
- Ryzyka i szanse
Zakres nowych kompetencji Fleet (Mobility) Managerów i wprowadzanych nowych rozwiązań takich jak np.: carsharing, telemetria, zarządzanie czasem i mobilnością.