Pokonaj stres i wypalenie zawodowe – program szkolenia:
1. Syndrom wypalenia zawodowego
Cel: Uświadomienie uczestnikom czym jest wypalenie zawodowe, jakie są jego przyczyny i objawy.
Przyczyny wypalenia zawodowego
- wysoki poziom stresu zawodowego
- konflikty interpersonalne w miejscu pracy
- brak wsparcia społecznego w pracy
- zbyt duże obciążenie pracą
- zbyt długie godziny pracy
- brak równowagi pomiędzy wysiłkiem wkładanym w pracę a oczekiwanymi za pracę nagrodami finansowymi i niefinansowymi (szacunek, prestiż, docenienie pracy)
- niski poziom autonomii zawodowej
- poczucie niesprawiedliwego traktowania
- duży rozdźwięk pomiędzy pracą, którą pracownik chciałby wykonywać a pracą, którą musi wykonywać w rzeczywistości
Objawy wypalenia zawodowego – trzy wymiary:
- wyczerpanie lub brak energii
- cynizm, negatywizm i zdystansowanie się wobec pracy
- zmniejszone poczucie własnej skuteczności
Ćwiczenia:
- Uruchomienie doświadczenia – odwołanie się do sytuacji trudnych/stresogennych
- Ćwiczenie oddychanie tzw. Naturalnego (2:2:4:2)
- „Mucha” – ćwiczenie poprawiające koncentrację
2. Stres – jeden z czynników wypalenia zawodowego.
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych.
Uwarunkowanie odczuwania stresu typem osobowości – wewnętrzne czynniki stresowe, osobowość typu A (agresywna) i D (depresyjna)
Czym jest stres? Rodzaje stresu (eustres, dystres)
Czy każdy stres jest zły?
Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona
Przyczyny chronicznego stresu
Następstwa długotrwałego stresu
„Koło życia” wg Aleksandra Lowena – jak stres blokuje dostęp do naszych mocnych stron
Objawy stresu (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała) np. w trakcie wystąpień publicznych, ważnych spotkań, prezentacji, komunikacji interpersonalnej
Psychologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w zachowaniu) – podniesiony głos, agresja, bierność
Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”
Następstwa chronicznego stresu (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność) wynikające np. z sytuacji pandemicznej, izolacji, czynników wojennych, braku stabilizacji i przewidywalności.
Ćwiczenia:
-
Test Martinetta – badanie wieku serca za pomocą ciśnieniomierza
-
Żonglowanie piłeczkami (rozluźnianie mięśni, synchronizacja półkul mózgowych, wzmacnianie kreatywności, dotlenianie organizmu)
-
Office aerobic – proste ćwiczenia fizyczne do wykonania w biurze obniżające stres i poprawiające myślenie:
– punkty na myślenie
– jasność myślenia
– leniwa ósemka
– synchronizacja półkul mózgowych
3. Jak stres wpływa na mnie? – osobista „mapa sytuacji stresogennych” (autodiagnoza) analiza Lista stresorów zawodowych
Cel: pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim.
Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna
Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania – w komunikacji z innymi, w czasie prezentacji, rozmowy z klientem, przełożonym, współpracownikiem
Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem – dlaczego wzmacnianie umiejętności miękkich jest tak ważnym aspektem radzenia sobie ze stresem?
Ćwiczenia:
- Gimnastyka mózgu – ćwiczenia usprawniające pracę mózgu
- Ćwiczenia izometryczne – rozluźniające mięśnie karku, szyi i kręgosłupa
- „Pompowanie łydki” szybkie pozbywanie się napięć powstałych w wyniku wysokiego poziomu adrenaliny
4. Przeszkody w prowadzeniu harmonijnego życia, umiejętność ich przezwyciężania
Cel: pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat przeszkód w prowadzeniu harmonijnego życia.
Nawyki ograniczające innowacyjność i elastyczność myślenia oraz otwartą postawę
Przekonania – uskrzydlające czy ograniczające nasze działanie, kontakty z innymi, osiąganie celów.
Rutyna uniemożliwiająca umiejętność przewidywania
Budowanie poczucia własnej wartości – jak się nie dać podcinaczom skrzydeł
System wartości – ich wpływ na podejmowane decyzje
Zabawa integracyjna – wykorzystanie elementów vedic art.
Ćwiczenia:
- Relaks synchronizujący półkule mózgowe i pobudzający zmysły
- Muzyka relaksacyjna -wpływ muzyki na obniżenie poziomu stresu
- Elementy vedic art. – osiąganie stanu flow, relaksu, wyciszenia, wzmocnienie kreatywności i intuicji poprzez malowanie
5. Wellbeing i równowaga w życiu prywatnym i zawodowym
Cel: Uświadomienie uczestnikom, jak dbać o wellbeing i na czym polega efektywność zawodowa i osobista; wykorzystanie technik coachingowych do wzmocnienia poczucia własnej wartości, a tym samym budowania odporności na stres
Koło życia – mój stosunek do pracy i innych wartości
Moja lista życiowych sukcesów, czyli jak nauczyć się doceniać siebie
Pewność siebie – jak zasilać swoje korzenie?
Mój system wartości – kręgosłup pozwalający wyznaczyć priorytety
Myśli – afirmacja i jej znaczenie w budowaniu pewności siebie
Ograniczające przekonania – jak je zmienić na pozytywne
Wdzięczność – metoda czyszczenia mózgu z „chwastów”
Wizualizacja – sposób motywacji, wzbudzania pozytywnych emocji i wzmacniania pewności siebie
Wyobraźnia – jak ją wykorzystać przy realizowaniu celów
Docieranie do zasobów na linii czasu
Mapa Marzeń – zaprojektuj swoją przyszłość, wzbudź pozytywne emocje i zmotywuj do działania
Ćwiczenia:
- Malowanie mandali – sposób na obniżenie stresu, wydzielanie się hormonów szczęścia, poprawę kreatywności i sprawności umysłowej, zwiększenie świadomości stanu emocjonalnego
- Moje wewnętrzne zasoby – ćwiczenie indywidualne i w zespołach.
- Joga twarzy:
– rozluźnienie czepca ścięgnistego
– rozluźnienie mięśni żuchwy (zmniejszenie bruksizmu)
– rozluźnienie tzw. lwiej zmarszczki
– udrożnienie przepływu limfy
6. Mój potencjał, moja wewnętrzna siła – jak wzmacniać pewność siebie i jak ją wykorzystać do budowania odporności na stres
Cel: Uświadomienie uczestnikom ich wewnętrznych zasobów i tego co buduje ich wewnętrzną siłę i dobrostan; obniżenie poziomu stresu poprzez dotarcie do osobistych zasobów.
Samoświadomość – jakie emocje mi towarzyszą i jaki mają wpływ na moje samopoczucie
Pewność siebie – od czego zależy? Dlaczego wpływa na umiejętność radzenia sobie ze stresem?
„Linia czasu” – ćwiczenie pomagające uświadomić uczestnikowi jego potencjał i mocne strony w sytuacjach stresowych np. w czasie wystąpień, prezentacji itp.
Moja lista życiowych sukcesów, czyli jak nauczyć się doceniać siebie
Myśli – afirmacja i jej znaczenie w budowaniu pewności siebie
Sterowanie własną motywacją poznawczą – przewaga motywacji wewnętrznej nad zewnętrzną
Alokacja – umiejętność przenoszenia swoich zasobów do realizacji różnych zadań
Feedbak – twórcze i konstruktywne przekazywanie informacji zwrotnej
Edyfikacja – dlaczego warto myśleć i mówić o innych dobrze?
Ćwiczenia:
- Kreatywne bazgroły – uaktywnienie procesu twórczego, koncentracji i relaksacji
- „Cytryna” – mentalny wpływ na odczuwanie stresu, wpływ myślenia na stan fizjologiczny
- Technika „nie myśl” – jak poprawnie formułować afirmacje
- „Moje sukcesy” – dbanie o swoje myśli
- „Rozpoczynaj z wizją końca” – siła wizualizacji w przygotowaniu mentalnym
7. W poszukiwaniu równowagi… recepta na kryzys
Cel: wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu i przejście przez kryzys
„Karetka pogotowia” – technika radzenia sobie ze stresem w „dysocjacji” – przeżywanie sytuacji stresowej z pozycji obserwatora
Asocjacja – kiedy wykorzystać do wzmacniania emocji, a kiedy z niej zrezygnować (Technika przydatna w sytuacji, kiedy wydarzenie dotyczy przyszłości np. spotkanie, prezentacja, wystąpienie publiczne)
Ćwiczenia oddechowe – kontrola tętna, rozluźnianie mięśni
„Trening MASEK” – warunkowanie obniżonego tętna
Trening relaksacji neuromięśniowej
Techniki umysłowe – wizualizacje, afirmacje
Gimnastyka mózgu – ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe
Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową
Ćwiczenia i zabawy ruchowe – żonglowanie piłeczkami, ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona
Jak odzyskać wewnętrzną energię:
Odpoczynek i sen
Ćwiczenia fizyczne
Energetyzująca dieta
Muzyka relaksacyjna
Ćwiczenia:
- Technika asocjacji i dysocjacji – kiedy wykorzystywać
- Oddychanie „na 16” – kontrola tętna i rozluźnianie mięśni
- Oddychanie 4 x 5 – szybkie pozbywanie się stresu przed wystąpieniami publicznymi i ważnymi spotkaniami