Szkolenie jak sobie radzić z ryzykiem korupcji, konfliktu interesów i zmowy przetargowej? – program:
Dlaczego uczciwi ludzie czasami zachowują się nieuczciwie?
- trójkąt nadużyć
- anomia
- teoria wybitych okien.
Przestępstwa korupcyjne w procesach zakupowych i sprzedażowych. Jakie zachowania grożą odpowiedzialnością karną?
- korzyści należne i nienależne
- korzyści majątkowe i osobiste
- przekupstwo i płatna protekcja w sektorze publicznym
- przekupstwo w obrocie gospodarczym
- poświadczenie nieprawdy
- utrudnianie przetargu
- cztery formy popełnienia przestępstwa
- możliwość uniknięcia lub złagodzenia kary
- dowody wdzięczności.
Przyjąłeś łapówkę – co Ci grozi? (odpowiedzialność karna, cywilna, dyscyplinarna)
Czy sprawca przekupstwa urzędniczego lub menedżerskiego może uniknąć kary?
Prawidłowe i bezpieczne zachowania w sytuacjach korupcyjnych i korupcjogennych – zgodnie z wytycznymi CBA.
Ćwiczenie – czy to przestępstwo?
Zasady prawidłowej komunikacji z partnerami biznesowymi.
Jak rozpoznawać sytuacje korupcjogenne, jak nie prowokować ani nie ułatwiać składania korupcyjnych propozycji?
Konflikt interesów w sektorze komercyjnym
- trzy rodzaje konfliktu interesów: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany
- zasady unikania
- źródła i skutki
- różnice między procesami zakupowymi i sprzedażowymi
- zarządzanie konfliktem interesów.
Ćwiczenie – oceń poziom ryzyka konfliktu interesów.
Prezenty, świadczenia, przysługi w relacjach biznesowych
- gdzie kończy się uprzejmość, a zaczyna korupcja?
- reguła wzajemności
- dobra reguła prezentowa
- polityka prezentowa firmy.
Zmowa przetargowa
- rodzaje
- symptomy
- zasady odpowiedzialności
- jak ograniczać ryzyko?
Samoocena i monitoring zakupów w trybie przetargowym.
Kluczowe pytania, symptomy nadużyć i właściwa reakcja na etapie
- przygotowania przetargu
- przetargu – przed otwarciem ofert
- przetargu – po otwarciu ofert
- realizacji kontraktu.
Jak promować zasady uczciwości, przejrzystości i odpowiedzialności wśród pracowników?