Różnice kulturowe
Chcąc
owocnie współpracować z Chińczykami trzeba być na bieżąco z trendami, które obowiązują w Chinach. Najbardziej popularnym kanałem komunikacji jest WeChat. Komunikacja mailowa jest w tej chwili znacznie mniej popularna. Wymiana informacji, sprzedaż, płatności to wszystko załatwia się obecnie przy użyciu Wechat. Należy być przygotowanym na to, że w Chinach można napotkać trudności w dokonaniu płatności kartą kredytową, ale na pewno da się to uczynić korzystając z telefonu i aplikacji WeChat.
Chiny – pory spotkań
Warto pamiętać, że
w Chinach obowiązują stałe pory posiłków. Wysyłanie informacji poprzez Wechat w porze lunchu (ok. 12-14) jest niewłaściwe, ponieważ Chińczycy koncentrują się wtedy na jedzeniu i nasza wiadomość może zostać pominięta. Propozycja spotkania z chińskim partnerem o godzinie 13-tej świadczy o braku znajomości chińskich realiów.
Święta w Chinach
W Chinach wszyscy świętują w tym samym czasie, co powoduje ogromne kłopoty komunikacyjne.
Zapamiętaj następujące daty ze względu na:
- zatrzymaną produkcję.
- brak reakcji na korespondencję firmową.
- brak wysyłek (jeżeli towar nie został przekazany przewoźnikowi przed świętami).
- nieterminowy powrót pracowników do fabryk, który może powodować opóźnienia produkcyjne.
Terminy świąt w Chinach
- Nowy Rok – 1 stycznia.
- Chiński Nowy Rok (CNY, Spring festiwal) święto księżycowe, ruchome.
- Święto lampionów.
- Święto pracy – 1 maja.
- Święto Smoczych Łodzi – 16-18 czerwca.
- Święto Środka Jesieni – 22-24 września.
- Święto narodowe – 1 października, data ustanowienia Chińskiej Republiki Ludowej.
Różnice kulturowe – partnerstwo w biznesie
Bądź wiarygodny i kompetentny. Podejmij trud poznania technologicznych szczegółów produktów, które chcesz kupić bądź wyprodukować w Chinach.
Nieznajomość niuansów technologicznych lub szczegółów jakościowych może być i na ogół bywa bezwzględnie wykorzystana przez dostawcę. Każdy punkt, który nie zostanie doprecyzowany podczas negocjacji będzie finalnie punktem newralgicznym. Dotyczy to każdego elementu współpracy: jakości produktu, jakości opakowań, sposobów płatności, jak również czasu dostawy. Trzeba być profesjonalistą. Chińczycy szanują tych, których warto szanować, więc dąż do tego, aby zasłużyć na szacunek dla siebie, a nie tylko dla Twoich pieniędzy.
Przejdź do: Zadbaj o relacje z partnerem chińskim
Autor: Dorota Czołak