Strajk i inne rodzaje akcji protestacyjnych jako metody rozwiązywania sporów zbiorowychhttps://effect.edu.pl/wp-content/uploads/2017/06/logo.pngOśrodek Szkoleń i Informacji Effecthttps://effect.edu.pl/wp-content/uploads/2017/06/logo.png200px200px
Zapraszamy do udziału w warsztatach skierowanych zarówno do pracodawców jak i przedstawicieli związków zawodowych, podczas których zaproszeni eksperci zaprezentują kontrowersyjne dla obu stron zagadnienia związane ze sporami pracowniczymi, uprawnieniami i obowiązkami obu stron na wypadek akcji protestacyjnych, odpowiedzialnością prawną zarówno pracodawców jak i strony związkowej. Szeroko zostanie omówiona problematyka udziału związków zawodowych w rozwiązywaniu indywidualnych spraw pracowniczych przez pracodawców.
Dodatkowo omówiona zostanie koncepcja zmian w Ustawie o związkach zawodowych przygotowana przez Ministerstwo Pracy i praktyków Prawa Pracy.
CELE I KORZYŚCI Z UDZIAŁU W SZKOLENIU:
Podczas szkolenia zaproszeni eksperci odpowiedzą m. in. na pytania:
Wszystkie zagadnienia omawiane na szkoleniu będą przedstawione na przykładach zaczerpniętych z bogatej praktyki wykładowców, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki Sądów Pracy w sporach pracowniczych, orzecznictwa Sądu Najwyższego oraz interpretacji PIP i GIODO.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. Związki zawodowe a indywidualne sprawy pracownicze
1. Ochrona danych osobowych a prawo organizacji związkowej do informacji o pracownikach.
2. Udostępnienie związkom zawodowym akt osobowych pracownika i innej dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy
3. Sposób udostępniania związkom zawodowym informacji przez pracodawcę na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych.
4. Monitoring pracownika w miejscu pracy.
5. Skutki naruszenia przez organizację związkową art. 25 ze zn. 1 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych.
6. Uprawnienia związków zawodowych przy
7. Tzw. imienna lista osób reprezentowanych przez związek zawodowy w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy. Kontrowersje i poglądy. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych w sprawie współdziałania pracodawcy z organizacją związkową. Orzecznictwo Sądu Najwyższego i praktyka sądów pracy.
8. Ugoda z pracownikiem a rola związków zawodowych
9. Odszkodowania, odprawy pieniężne, wynagrodzenie za pracę – nabycie praw – omówienie zasad nabywania praw i dochodzenie roszczeń na przykładach.
10. Przyznawanie pracownikom świadczeń z funduszu świadczeń socjalnych a związki zawodowe.
11. Postępowanie przed sądami pracy a reprezentacja pracownika przez związek zawodowy
II. Spory pracownicze, akcje protestacyjne, odpowiedzialność prawna pracodawców i strony związkowej
1. Przedmiot sporu zbiorowego.
2. Pojęcie pracodawcy w świetle ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Pojęcie pracodawcy nadrzędnego i pracodawcy pozornego.
3. Niedopuszczalność prowadzenia sporu zbiorowego w celu poparcia indywidualnych roszczeń pracowników.
4. Wszczęcie sporu zbiorowego.
5. Spór zbiorowy a przekształcenia własnościowe pracodawcy (spór zbiorowy a prywatyzacja, spór zbiorowy a outsorsing).
6. Spór zbiorowy a zwolnienia grupowe.
7. Spór zbiorowy o dokonanie podwyżek płac w przypadku obowiązywania.
Zakładowej Umowy Zbiorowej Pracy lub innego porozumienia.
8. Konsekwencje prowadzenia przez pracodawcę rokowań ze związkami zawodowymi przy uznaniu, że spór zbiorowy w danym przedmiocie nie może być prowadzony.
9. Czy spór zbiorowy dotyczy wyłącznie całości żądań czy może być prowadzony także co do części żądań nie objętych ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych?
10. Możliwość rozszerzenia sporu zbiorowego o nowe żądania.
11. Spór zbiorowy prowadzony przez związek zawodowy, który utracił uprawnienia zakładowej organizacji związkowej.
12. Rokowania.
13. Instytucja prawna mediacji jako sprawdzone i skuteczne narzędzie w rozwiązywaniu zbiorowych sporów ze stosunku pracy – fakty i liczby wg danych MPiPS
14. Arbitraż.
15. Charakter prawny porozumienia kończącego spór zbiorowy.
16. Termin przeprowadzenia referendum strajkowego.
17. Czy w pytaniu referendalnym do załogi w sprawie przeprowadzenia strajku związek zawodowy może postawić kwestie /pytania/, które nie były objęte przedmiotem sporu?
18. Strajk – pojęcie, zakres, sposób przeprowadzenia
19. Pojęcie strajku wielozakładowego (strajk wielozakładowy w jednym podmiocie organizacyjnym, u którego występuje wielu pracodawców).
20. Dopuszczalność strajku okupacyjnego na gruncie prawa pracy i Konstytucji RP.
21. Status prawny Komitetu Strajkowego na gruncie zbiorowego prawa pracy
22. Strajk solidarnościowy
23. Szczególne postacie akcji protestacyjnej określanej jako strajk – strajk głodowy, włoski, obstrukcyjny, japoński, tajny, polityczny, perlisty, czarny, itp.
24. Kiedy strajk jest legalny?
25. Status prawny pracownika w strajku. Status prawny „łamistrajka”.
26. Odpowiedzialność za zorganizowanie i udział w nielegalnym strajku (akcji protestacyjnej).
27. Strajk ostrzegawczy.
28. Poza strajkowe formy protestu w trakcie sporu zbiorowego.
29. Zawieszenie sporu zbiorowego.
30. Powiadomienie i rola Państwowej Inspekcji Pracy w czasie sporu zbiorowego.
31. Rola i uprawnienia Wojewódzkich Komisji Dialogu Społecznego.
32. Ochrona danych osobowych w trakcie strajku.
WYKŁADOWCAMI NA SZKOLENIU BĘDĄ:
Wieloletni Sędzia Sądu Pracy
Znany i doświadczony wykładowca akademicki.
Od 1999 r. wykładowca – asystent w Katedrze Prawa.
Autorka licznych artykułów:
„Nowelizacja Kodeksu pracy”,
„Ogólne zasady rozwiązywania umów o pracę”,
„Wypowiedzenie warunków pracy i płacy”,
„Rozwiązanie umowy o pracę z winy pracownika”, także publikacji książkowych „Kodeks pracy i karta nauczyciela w praktyce” oraz „Fundusz świadczeń socjalnych w praktyce”.
Prowadziła szkolenia dla pracowników służby cywilnej, kadry kierowniczej oraz specjalistów działów kadr. Przeszkoliła między innymi kilkuset specjalistów działów kadr, menedżerów firmy KGHM Polska Miedź S.A. Zrealizowała cykl szkoleń dla firmy Man Star Trucks & Buses Sp. z o.o., PEC Katowice S.A., PEC Sp. z o.o. w Tychach, PEC w Dąbrowie Górniczej S.A. Używa twórczych narzędzi dla przedstawienia istoty problemu. Jakość pracy potwierdzają uczestnicy – najwyższe oceny i zwiększenie sprawności i skuteczności. Listy referencyjne ze szkoleń prowadzonych przez wykładowcę znajdują się na naszej stronie internetowej w zakładce Referencje.
Doktor nauk prawnych
radca prawny specjalizujący się w zbiorowym prawie pracy, wybitny ekspert w zakresie rozwiązywania sporów zbiorowych. Wieloletni wykładowca na wyższych uczelniach, członek Polskiej Akademii Nauk Oddział Katowice. Współautor poradnika „Ochrona danych osobowych pracowników w świetle Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679” wydanego przez C.H.BECK, odpowiedzialny za rozdział na temat przetwarzanie danych osobowych w toku sporu zbiorowego. Redaktor naczelny najbardziej aktualnego i najobszerniejszego na rynku wydawniczym komentarza do Prawa Pracy, jaki ukazał się w Polsce od dnia wejścia w życie Kodeksu pracy – 1762 strony wyjaśnień, wskazówek, orzecznictwa sądowego.
Zagadnienia zbiorowego prawa pracy poznał w praktyce pełniąc funkcję dyrektora ds. pracowniczych w KGHM Polska Miedź S.A. w Lubinie, wiceprzewodniczącego Fundacji Polska Miedź oraz przewodniczącego rad nadzorczych. Redaktor naukowy – Prawa pracy i ubezpieczeń społecznych i BHP.
Autor ponad 40 publikacji z zakresu prawa pracy, w tym kilku książek:
i kilkudziesięciu artykułów w „Monitorze Prawa Pracy”
„Dzienniku Gazecie Prawnej” oraz „Personelu”.
METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW:
Warsztaty będą prowadzone systemem interaktywnym, tj. metodą aktywnego uczestnictwa słuchaczy w zajęciach, połączonym z warsztatami. Każdy blok tematyczny będzie poprzedzony mini wykładem wprowadzającym uczestników do poszczególnych tematów. Wykładowca dokona analizy sytuacji zawodowych uczestników szkolenia – ‘case study’. Dyskusje zbiorowe. Całość będzie uwzględniała szczegółową analizę zgłaszanych przez uczestników problemów.
Większość zagadnień poruszanych podczas szkolenia wzbogacona będzie przykładami rozwiązań zaczerpniętych z bogatej praktyki zawodowej wykładowcy.
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO:
ZAPYTAJ O TERMIN SZKOLENIA
KARTA ZGŁOSZENIA
OŚWIADCZENIE ZW. Z VAT
KONSULTANT
KINGA LALKO-SMOŁKA
KOORDYNATOR DZIAŁU SZKOLEŃ OTWARTYCH
tel: +48 32 33 55 150
mobile: +48 662 297 689
e-mail: effect@effect.edu.pl
AGNIESZKA WALAS
SPECJALISTA DS. SZKOLEŃ OTWARTYCH
tel: +48 32 33 55 153
mobile: +48 608 577 231
e-mail: effect@effect.edu.pl
OPINIE KLIENTÓW
Rozwijamy się każdego dnia, by gwarantować korzyści Twojej firmie.
Zostań kolejnym zadowolonym klientem i zyskaj przewagę dzięki nabytym umiejętnościom.
Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, zaangażuj mnie, a zrozumiem.
"Istotne znaczenie dla procesu utrwalania wiedzy przekazywanej na szkoleniu miały ciągłe dyskusje uczestników, treningi, analizy przypadków, burza mózgów oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniami. [...] Chcielibyśmy zrekomendować Effect wszystkim firmom, które nie miały jeszcze przyjemności z Państwem współpracować."
"Szkolenie przeprowadzone w sposób profesjonalny. Wysoki poziom wiedzy wykładowcy oraz odpowiednia jakość merytoryczna otrzymanych materiałów dydaktycznych. Myślę, że zdobyta wiedza będzie wykorzystywana w mojej pracy".
Newsletter
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
z informacjami o naszych projektach rozwojowych, spotkaniach, ofertach specjalnych.