Szkolenie dyrektywa o ochronie sygnalistów – program:
1. Krótkie omówienie dotychczasowych uregulowań obowiązujących na gruncie prawa polskiego dotyczących z „sygnalistów”.
2. Omówienie zakresu przedmiotowego i podmiotowego projektu ustawy – jakich obszarów może dotyczyć zgłoszenie naruszenia oraz kto może zostać „sygnalistą”?
3. Wyłączenia, tj. kiedy oraz w jakich obszarach nie może mieć zastosowania ochrona osób zgłaszających naruszenie? Zastosowanie Dyrektywy w przypadku osób rekrutowanych – omówienie art. 3 Dyrektywy w związku z naruszeniem zasad dyskryminacji przed zatrudnieniem – ocena ryzyka zbiegu roszczeń o odszkodowanie.
4. Wielkość zatrudnienia a obowiązku wynikające z projektu ustawy.
Omówienie sytuacji, w których wielkość zatrudnienia nie ma znaczenia dla obowiązku wdrożenia procedury zgłaszania naruszeń – podmioty, które na mocy innych przepisów, np. ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zobowiązane są do wdrożenia procedury zgłaszania naruszeń prawa, pomimo zatrudniania kilku pracowników.
5. Jakich podmiotów nie musimy kwalifikować w ramach przyjętej procedury jako „sygnalistę”, pomimo tego, iż art. 4 projektu ustawy wskazuje określone podmioty jako potencjalnych „sygnalistów”?
6. Omówienie pojęć i definicji kluczowych dla prawidłowego wdrożenia projektu ustawy w ramach procedury zgłaszania naruszeń prawa.
7. Jak rozumieć „niekorzystne traktowanie” („działania odwetowe”) w kontekście sankcji przewidzianych w projekcie ustawy?
8. Kiedy można uznać niekorzystne traktowanie „sygnalisty” za działania odwetowe tak, aby osoba dokonująca zgłoszenia mogła w rezultacie skorzystać z ochrony prawnej w tym zakresie.
9. Warunki objęcia ochroną osób dokonujących zgłoszenia.
Omówienie sytuacji, w których osoby dokonujące zgłoszenia nie mogą zostać potraktowane jako „sygnaliści” w rozumieniu projektu ustawy.
10. Omówienie warunków kwalifikujących osoby dokonujące zgłoszenia jako osoby „posiadające uzasadnione podstawy, by sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia informacje na temat naruszeń są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia” oraz warunków kwalifikujących zgłoszenie jako „ informacje o naruszeniu prawa.
11. Omówienie klauzul, które nie mogą ograniczać dokonania zgłoszenia przez „sygnalistę”, pomimo stosownych zapisów znajdujących się w umowach o pracę lub stosownych kontraktach.
12. Kiedy praca jest świadczona na podstawie stosunku prawnego innego niż stosunek pracy i czy w takich sytuacjach zgłaszający nie może być niekorzystnie traktowany z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego?
13. Kiedy zgłoszenie nie może zostać zakwalifikowane jako naruszenie prawa na gruncie projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie, pomimo wskazania w nim złamania prawa lub „ładu moralnego”?
14. Czy zasady określone w regulacji wewnątrzzakładowej stosuje się odpowiednio do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jeżeli pozostają w stosunku pracy lub na innej podstawie świadczą pracę na rzecz drugiej strony?
15. Jakie kanały zgłoszenia naruszenia wskazać jako możliwe w kontekście wymagań projektu ustawy?
16. Czy możliwe jest wykluczenie anonimowego zgłaszania naruszeń i dlaczego warto o tym pomyśleć?
17. Jak należy rozumieć i rozróżniać zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne oraz ujawnienie publiczne w rozumieniu projektu ustawy” Czy kolejność zgłoszeń musi zostać zachowana, aby sygnalista mógł skorzystać z ochrony prawnej przewidzianej w przepisach projektu ustawy?
18. Jak zweryfikować bezpieczeństwo kanału zgłoszenia naruszenia w kontekście obowiązku zachowania poufności tożsamości zgłaszającego oraz ochrony danych osobowych wszystkich osób przetwarzanych w ramach prowadzonych czynności następczych?
19. Jak długo sygnalista podlega ochronie? Kiedy ochrona może zostać przełamana?
20. Rola związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników przed wdrożeniem procedury dotyczącej ochrony osób zgłaszających naruszenie.
21. Formy zgłoszeń – ustna, pisemna, pisemna elektroniczna – alternatywa, czy konieczność stosowania wszystkich trybów?
Czy zgłoszenie elektroniczne musi pochodzić z imiennego adresu e-mail?
22. Jak rozumieć „działania następcze” i jakie uprawnienia w stosunku do pracowników posiadają osoby przyjmujące zgłoszenie lub/oraz weryfikujące zgłoszenie naruszenia?
23. Odpowiedzialność osób rozpatrujących zgłoszenie lub/oraz weryfikujące zgłoszenie naruszenia.
24. Ochrona danych osobowych – ochrona tożsamości zgłaszającego, osoby, której zgłoszenie dotyczy, świadka, osób trzecich.
Jak dostosować wewnętrzne procedury dotyczące ochrony danych osobowych do wymagań wynikających z projektu ustawy?
25. Zrealizowanie „obowiązku informacyjnego”, o którym mowa w art. 13 lub 14 RODO w odniesieniu do wszystkich osób, których dane osobowe będą przetwarzane w ramach przyjęcia zgłoszenia lub/oraz podjęcia czynności weryfikujących zgłoszenie naruszenia.
26. Jaką podstawę prawną przetwarzania danych osobowych należy przyjąć w odniesieniu do rejestracją zgłoszenia oraz podjętych czynności weryfikujących zgłoszenie i dlaczego prawidłowy wybór takiej podstawy może mieć rozstrzygające znaczenie dla skutecznego wdrożenia procedury?
27. Dlaczego i kiedy konieczne będzie przeprowadzenie przez podmiot wdrażający procedurę tzw. „testu równowagi” i co to takiego jest?
28. Czy wdrożona procedura musi zostać poddana ocenie w ramach tzw. „oceny skutków przetwarzania dla ochrony danych” (DPIA) i co to takiego?
29. Środki ochrony prawnej – odszkodowanie i zadośćuczynienie dla sygnalisty za tzw. działania odwetowe w kontekście motywu 95 Dyrektywy, zgodnie z którym w przypadku zwolnienia z pracy pracownicy mają prawo do uzyskania wcześniej informacji o przyczynach takiego zwolnienia, przysługuje im rozsądny okres wypowiedzenia. Mają oni prawo do skutecznego i bezstronnego rozstrzygania sporów, a w przypadku nieuzasadnionego zwolnienia z pracy – prawo do dochodzenia roszczeń, w tym do odpowiedniego rekompensaty”.
30. Kim jest „osoba pomagająca w zgłoszeniu” oraz „osoba powiązana ze zgłaszającym naruszenie”?
31. Czy katalog nieprawidłowości, które podlegają zgłoszeniu ma charakter zamknięty?
32. Prawidłowe prowadzenie rejestrów zgłoszeń w kontekście sankcji grzywny, kary ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3 przewidzianej w projekcie ustawy w art. 29 ust. 1.
33. Umowa miedzy pracodawcami zatrudniającym między 50 a 249 osób w zakresie wspólnej polityki przyjmowania zgłoszeń – omówienie warunków i założeń.
34. Możliwość powierzenia przyjmowania zgłoszeń oraz prowadzenie działań weryfikujących zgłoszenie podmiot zewnętrznym – plusy i minusy oraz jakie dodatkowe obowiązki należy spełnić, aby taki powierzenie było skuteczne oraz zgodne z prawem?
35. Zakres informacji w rejestrze przyjmowania zgłoszeń – omówienie at. 34 projektu ustawy.
36. Omówienie obowiązkowych elementów procedury zgłaszania naruszeń prawa.
37. Sankcje karne za naruszenie przepisów ustawy – omówienie.
Niniejsza oferta, a w szczególności program szkolenia podlegają ochronie na mocy prawa autorskiego. Właścicielem praw autorskich jest OSiI Effect. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości informacji w formie elektronicznej lub jakiejkolwiek innej bez zgody autora jest zabronione.
Na mocy ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych wszelkie osoby reprodukujące zawarte w ofercie i programie szkolenia informacje we fragmentach, jak i w całości bez wiedzy i zgody właściciela praw autorskich podlegały będą odpowiedzialności karnej.