Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w pracy – program szkolenia:
Menedżerowie często bagatelizują temat mobbingu w pracy, choć kodeks pracy nakłada na pracodawców bezwzględny obowiązek przeciwdziałania mobbingowi i wdrożenia polityki antydyskryminacyjnej.
Na Pracodawcę spada odpowiedzialność prawna za mobbing w pracy, bez względu na to kto jest jego sprawcą, a kto ofiarą.
To Pracodawca odpowiada nie tylko za własne działania, ale także za zachowania swoich pracowników, a nawet osób nie będących pracownikami (np. zatrudnionych na podstawie umów o dzieło).
Mobbing budzi duże kontrowersje oraz stwarza Pracodawcom wiele problemów praktycznych. Wiedza menedżerów na temat mobbingu, dyskryminacji, obowiązku wdrożenia polityki antymobbingowej jest bardzo słaba, a liczba sporów o mobbing, które swój finał znajdują w Sądzie Pracy rośnie z roku na rok.
Rośnie ilość wygranych przez pracowników spraw o stosowanie mobbingu i dyskryminacji w pracy. Rosną też kary zasądzane na rzecz ofiar mobbingu.
Broniąc się przed zarzutami, pracodawca musi wykazać, że dochował należytej staranności przy przeciwdziałaniu mobbingowi m.in. przez szkolenie pracowników, informowanie o konsekwencjach mobbingu lub przez stosowanie procedur, które umożliwią wykrycie i zakończenie tego zjawiska.
Tylko podjęcie realnych działań może uwolnić Cię od odpowiedzialności za mobbing.
1. Jakie są zmiany w zakresie przepisów o mobbingu?
Co oznacza nierówne wynagrodzenie ze względu na płeć, jako element mobbingu po zmianach przepisów?
Kiedy różnica w wynagrodzeniu ze względu na płeć może stanowić mobbing?
2. Jak przedstawia się kwestia nakładania na pracowników w epidemii lub stanie zagrożenia epidemicznego nowych obowiązków (np. zawiadomienie o wyjeździe zagranicznym, obowiązek noszenia maseczki, zawiadomienia o braku szczepienia) w kontekście zarzutu pracownika nękania i naruszenia dóbr osobistych? w świetle orzecznictwa.
3. Czy brak polecenia pracy zdalnej lub polecenie pracy zdalnej może zostać uznane za mobbing, dyskryminację lub nierówne traktowanie w zatrudnieniu?
4. Co to jest mobbing?
5. Jak rozumieć pojęcia uporczywości i długotrwałości?
Jak długo musi trwać nękanie lub zastraszanie, by zostały uznane za mobbing? Czy długotrwałość jest zależna od osoby ofiary? – orzecznictwo SN.
6. Jakie są rodzaje mobbingu, typy praktyk mobbingowych?
7. Jakie są przyczyny mobbingu?
8. Jak wyglądają modele przebiegu mobbingu?
9. Kim jest mobber? Kto jest nim najczęściej w świetle badań psychologicznych?
10. Kim jest ofiara? Co to jest pojęcie „ofiary rozsądnej” w orzecznictwie SN?
11. Czym równi się mobbing od naruszenia dóbr osobistych pracownika?
12. Kiedy kontrola pracy staje się mobbingiem?
13. Czy rozróżniasz pojęcia mobbingu, dyskryminacji, nierównego traktowania w zatrudnieniu i molestowania? Jakie są podobieństwa i różnice?
14. Jak rozpoznawać i reagować na mobbing, dyskryminację i molestowanie?
15. Jakie działania nie stanowią naruszenia zasady równego traktowania?
16. Czym różni się mobbing od sporu i konfliktu – co nie jest mobbingiem?
17. Jakie są obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji wynikające z prawa pracy?
18. Jak zbudować skuteczną politykę antymobbingową?
19. Jak powołać komisję antymobbingową w organizacji w celu tworzenia dobrych praktyk, prewencji?
20. Jakie są zasady działania Zespołu Antymobbingowego w organizacji?
21. Jakie są uprawnienia i zadania Komisji antymobbingowej?
22. Jak zbierać i zabezpieczać dowody?
23. Nagrywanie w miejscu pracy przez pracownika i przez pracodawcę?
24. Czy sąd pracy dopuszcza dowód z nagrania?
Czy pracownik może nagrywać przełożonych? Czy można rozwiązać umowę o pracę z powodu nagrywania przełożonych lub współpracowników?
25. Jak wykrywać zjawiska mobbingowe i jakie są sposoby przeciwdziałania mobbingowi?
26. Jakie są skuteczne metody i narzędzia zwalniające pracodawców z konieczności wypłaty odszkodowań i zadośćuczynień na wypadek zarzutów ze strony pracowników?
27. Jak zminimalizować ryzyko roszczeń pracowników z tytułu mobbingu czy dyskryminacji czy naruszenia dóbr osobistych?
28. Jak ważne jest wczesne reagowanie na wszelkie przejawy dyskryminacji i mobbingu w pracy? Co robić?
29. Jak powinna wyglądać komunikacja z pracownikami (edukacja zarówno menedżerów jak i szeregowych pracowników w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji na wypadek zarzutów pracowników dotkniętych mobbingiem)?
30. Jakie mogą być skutki tolerowania mobbingu, naruszenia dóbr osobistych przez pracodawcę, menedżerów, pracowników?
31. Jakie są spory powstałe na tle mobbingu i naruszenia dóbr osobistych pracownika?
32. Na kim spoczywa ciężar dowodu w postępowaniu przed sądem pracy w sprawach o mobbing?
33. Jak wygląda sądowe rozwiązywanie konfliktów powstałych z zarzutu mobbingu (ugoda sądowa i pozasądowa, postępowanie mediacyjne)?
34. Do kogo zwrócić się o przeprowadzenie mediacji? Czy jest możliwa mediacja online?
35. Jakie są roszczenia pracownika z tytułu mobbingu i naruszenia dóbr osobistych?
36. Jak ustala się zadośćuczynienie?
37. Co obejmuje odszkodowania z tytułu mobbingu?
38. Kiedy przedawniają się roszczenia z tytułu mobbingu?
39. Jakie są możliwe konsekwencje wobec mobbera możliwe do wyciągnięcia przez pracodawcę?
40. Czy jest możliwy regres w stosunku do mobbera?
41. Jak postąpić w przypadku nieuzasadnionego zarzutu mobbingu?
42. Jak wygląda postępowania sądowe w sprawach dotyczących mobbingu i naruszenia dóbr osobistych?
43. Jakie zgłaszać dowody?
44. Jak kształtuje się mobbing i naruszenie dóbr osobistych w orzecznictwie Sądu Najwyższego? – przykłady spraw sądowych.
Jakie konkretne zachowania mogą być uznane za mobbing? – przykłady.
Jakie są taktyki stosowane przez mobbera?
45. Jakie są konsekwencje naruszania praw pracowniczych w kodeksie karnym?
46. Jakie są zasady odpowiedzialności osób kierujących pracownikami?
47. Jak zapobiegać sytuacjom konfliktowym związanym ze zjawiskiem naruszenia dóbr osobistych pracownika?
48. Jak kształtuje się naruszenie dóbr osobistych pracownika z tytułu rozwiązania umowy o pracę, wypowiedzenia umowy lub ukarania karą porządkową. Problematyka krzywdzących ocen pracownika. Przyczyna rozwiązania umowy a naruszenie dóbr osobistych pracownika?
49. Jak wygląda udział „osób trzecich” podczas rozmów dyscyplinujących?
50. Czy wiesz jak sporządzić prawidłowo opinię o pracowniku i ocenę okresową w kontekście naruszenia dóbr osobistych?
51. Czy wiesz, czy i kiedy wydanie polecenia poza zakresem czynności, odmowa użycia tytułu zawodowego pracownika, polecenie poddania się badaniu na trzeźwość pracownika, ujawnienie przyczyny zwolnienia mogą wiązać się z zarzutami przeciwko pracodawcy?
52. Jak przedstawia się obecnie kwestia badania trzeźwości pracownika? Jakie uprawnienia nadają pracodawcy procedowane obecnie przepisy prawa? Kontrowersje wobec orzecznictwa Sądu Najwyzszego, w tym wyroku SN z dnia 13 kwietnia 2022r. oraz 4 grudnia 2018r.?
53. Czy odmowa udzielenia urlopu wypoczynkowego jest mobbingiem?
54. Czy kierowanie na badania profilaktyczne przed terminem może być uznane za mobbing?
55. Jak prawidłowo prowadzić monitoring pracownika w miejscu pracy i w pracy zdalnej bez narażenia się na zarzut ze strony pracownika? Jakie są warunki stosowania monitoringu?
56. W jaki sposób orzecznictwo „broni” wieloletnich pracowników zakładu?
57. Czy zmiana planów urlopowych pracowników lub odwołanie z urlopu może stanowić zarzut naruszenia dóbr osobistych?
58. Czy krytyka pracodawcy może stanowić postawę do rozwiązania umowy o pracę?
59. Jak postąpić kiedy pracodawca nie zgadza się z rozwiązaniem przez pracownika umowy o prace z powodu mobbingu lub dyskryminacji (nierównego traktowania w zatrudnieniu)?
60. Czy można ujawnić przyczynę zwolnienia innym pracownikom?
Czy atmosfera napięcia związana z widmem zmian organizacyjnych może być uznana za mobbing?
61. Brak odpoczynku dobowego a naruszenie dóbr osobistych pracownika.
62. Dyżur pracownika pod telefonem a zarzut naruszenia dób osobistych pracownika z powodu braku odpoczynku?
63. Czy można przetwarzać dane pracownicy o karmieniu dziecka piersią?
64. Czy wolno sporządzać notatki służbowe? Czy sporządzenie notatki możne stanowić zarzut naruszenia dóbr osobistych?
65. Jak długo przechowywać informacje o pracowniku? Np. o incydencie związanym z nietrzeźwością (projektowane zmiany przepisów w tym zakresie).
66. Na czym ma polegać transparentność wynagrodzeń w kontekście rozporządzenia w sprawie równych płac kobiet i mężczyzn?
67. Jakie będą nowe obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania różnicom wynagrodzenia kobiet i mężczyzn? Jak się do tego przygotować?
68. Jakie rozwiązania zakłada to rozporządzenie i jakie konsekwencje może ze sobą nieść?
69. Jaka informacja będzie przekazywana do opinii publicznej przez pracodawcę w świetle proponowanych zmian? Jak przygotować organizację do ujawnienia płac? – 7 kroków.
70. Jak przedstawia się jawność na poziomie rekrutacji?
71. Kiedy pracownik powracający z uprawnień rodzicielskich może zarzucić dyskryminację?
72. Jak powinno kształtować się wynagrodzenie powracającego pracownika z uprawnień rodzicielskich w kontekście zarzutu dyskryminacji?
73. Jak kształtuje się nowa ochrona przed niekorzystnym traktowaniem w zatrudnieniu z powodu korzystania z uprawnień pracowniczych. (dodatnie art. 18 ze zn. 3 f Kp)? – zmiana tzw. „sierpniowa” przepisów.
74. Jakie wprowadzać rozwiązania w regulaminie pracy i regulaminie wynagradzania (obiektywne kryteria oceny i wynagradzania pracowników)? W jaki sposób wartościować pracę pracowników? Kiedy różnica w wynagrodzeniu jest dopuszczalna?
75. Czy pracownik może postawić zarzut dyskryminacji ze względu na otyłość?
76. Jaka jest różnica pomiędzy dyskryminacją a nierównym traktowaniem w zatrudnieniu?
77. Co to jest równe traktowanie w zatrudnieniu? Jakie są przejawy dyskryminacji w zatrudnieniu?
78. Jakie są kryteria dyskryminujące? Jaki jest katalog kryteriów?
79. Czy pracodawca może zostać pozwany o roszczenia z tytułu dyskryminacji przez osobę, która nie była pracownikiem? Jakie to mogę być sytuacje?
80. Kiedy pracodawca może narazić się na zarzut dyskryminacji lub nierównego traktowania na etapie nawiązania stosunku pracy, rozwiązanie stosunku pracy, ustalania warunki zatrudnienia?
81. Kiedy awans, premiowanie, nagradzanie, dostęp do szkoleń mogą wiązać się z zarzutami pracownika?
Jak ujednolicać wynagrodzenie za pracę?
Jak wartościować pracę pracownika w sposób uzasadniający różnice w wynagrodzeniu?
82. Jak formułować treść ofert pracy bez narażania pracodawcy na zarzut nierównego traktowania?
83. O co można zapytać kandydata do pracy, a jakich pytań unikać? Kiedy kandydat może postawić zarzut dyskryminacji?
84. Czy pracownik ma mieć dostęp do informacji o wynagrodzeniu innego pracownika? Czy pracownicy mogą rozmawiać o wysokości swoich wynagrodzeń?
85. Czy pracodawca może zabronić ujawniania wysokości wynagrodzenia za pracę?
86. Jak ustalić kryteria doboru do zwolnienia, by nie narazić się na zarzut dyskryminacji?
87. Czy nierównomierne obciążenie dyżurem lub pracą nadliczbową może stanowić zarzut dyskryminacji?
88. Jakie sytuacje preferowania niektórych grup pracowników mogą stanowić zarzut dyskryminacji?