Szkolenie Prawo Pracy dla menedżerów – program szkolenia:
Czy wiesz?
1. Jakie są obowiązki osoby kierującej procesem pracy?
Jakie są granice uprawnień?
Za co i jaką może ponieść odpowiedzialność?
Jakie wykroczenia może popełnić menedżer w związku z uprawnieniami pracowniczymi i jaka może być jego odpowiedzialność?
Jak egzekwować przestrzeganie przez pracowników bhp, czyli jeden z wielu obowiązków osób kierujących procesem pracy?
2. Jakie zmiany przepisów nastąpią w najbliższym czasie, a wynikają z wdrożenia dyrektywy 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń (…), o których musi wiedzieć każdy kierownik i menedżer?
Jakie będą miały znaczenie dla osoby podejmujące decyzje w sprawie premiowania czy podwyżek wynagrodzenia?
Czym kierować się przy przyznawaniu podwyżek? Czym kierować się przy przyznawaniu premii? Premia uznaniowa. Premia regulaminowa.
Czy można zakazać pracownikowi ujawnienia wysokości wynagrodzenia?
Co z wynagrodzeniem w tzw. „widełkach”?
Co to jest jednakowa praca w świetle zakazu dyskryminacji płacowej?
3. Jak rozliczyć czasu wolnego w związku z oddaniem krwi przy pracy zmianowej?
4. Kiedy szkolenia są wliczane do czasu pracy według przepisu art. 94 ze zn. 13 Kp?
Jak należy rozumieć szkolenia niezbędne do wykonywania określonego rodzaju pracy lub na określonym stanowisku? Kto ponosi koszty takiego szkolenia?
5. Czy godziny szkolenia w danym dniu zmieniają rozkład czasu pracy pracownika?
Szkolenie na polecenie pracodawcy w ramach normalnych godzin pracy.
Wyjazd na szkolenie a czas pracy. Szkolenie z inicjatywy pracownika.
Szkolenie w dzień harmonogramowo wolny.
Szkolenie online a praca zdalna okazjonalna.
Całodzienne szkolenie pracownika w ramach podróży służbowej.
Wyjazd pracownika na szkolenie w niedzielę.
Rekompensata za czas spędzony na obowiązkowym szkoleniu w dniu wolnym od pracy.
6. Jak postąpić z wnioskiem o zmianę rodzaju pracy, zmianę rodzaju umowy, zatrudnienie w pełnym wymiarze i jak pracodawca powinien z takim wnioskiem postąpić?
Co jeżeli taki wniosek trafi do kierownika?
7. Jak prawidłowo udzielać zwolnienia z powodu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem?
Co to jest siła wyższa, pilna sprawa rodzinna. Czy może być to nieobecność zaplanowana? Jaka jest forma wnioskowania?
8. Jak prawidłowo udzielać urlopu opiekuńczego?
Forma wnioskowania?
Na jakie osoby pracownikowi przysługuje urlop opiekuńczy i w jakich sytuacjach?
Gdzie wniosek powinien się znajdować?
9. Jak prawidłowo udzielać innych uprawnień: opieki na dziecko, na oddanie krwi, urlopu na żądanie? Czy te uprawnienia mają charakter bezwzględny?
Czy można ich odmówić i kiedy?
Kiedy pracownik ma obowiązek uprzedzić o nieobecności a kiedy ma wnioskować o nieobecność?
10. Jak postąpić z wnioskiem pracownika o elastyczną organizację pracy? (art. 188 ze zn. 1 Kp).
Co to jest elastyczna organizacja pracy?
Kiedy możesz odmówić?
11. Jak prawidłowo stosować system przerywanego czasu pracy, ruchomy rozkład czasu pracy i różne godziny rozpoczynania pracy, w ramach tego uprawnienia pracowniczego.
12. Jak prawidłowo stosować pracę zdalną okazjonalną?
13. Jakie są niedopuszczalne praktyki w pracy zdalnej, które mogą powodować roszczenia pracownika, w tym o rozliczenie nadgodzin? Na co uważać i na co nie wolno się zgadzać.
14. Jakie są dodatkowe przerwy od pracy po zmianach przepisów kodeksu pracy?
Komu przerwy przysługują?
Czy przerwy można kumulować?
Przerwy a nadgodziny.
15. Jakimi regułami rządzi się grafik?
Jak prawidłowo zaplanować pracę, tworzyć grafiki (harmonogramy) w okresach niedoboru pracy, absencji pracowników?
16. Kiedy wolno zmienić grafiki pracy i kiedy jest to niedopuszczalne?
W jaki sposób i w jakim terminie informować pracowników o zmianach grafików?
17. Jakie są zasady prawidłowego zrównoważenia uszczuplonego odpoczynku dobowego, gdzie i jak dokonać adnotacji?
18. Czy jest dopuszczalne, aby pracownik zakończył pracę z wezwania na dyżurze i ponownie rozpoczął pracy po mniej niż 11 godzinach?
Jak należy rozumieć pojęcie awarii?
19. Czy należy rozliczyć brak odpoczynku tygodniowego?
20. W jaki sposób i w jakim terminie informować pracowników o zmianach grafików?
21. W jaki sposób prawidłowo rozliczać pracę w godzinach nadliczbowych?
22. Jakie niedopuszczalne praktyki grożą roszczeniami pracowników o nadgodziny?
23. Jak prawidłowo rozliczać pracę w nadgodzinach, wolne dni – szósty dzień pracy, niedzielę i święta?
24. Czy i kiedy kierownik ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych?
Czy istnieje pojęcie nienormowanego czasu pracy kierownika?
Co w sytuacji kiedy kierownik pracuje na równi z podległymi pracownikami?
25. Jak traktować przekazywanie zmian, udział w zebraniach przed rozpoczęciem pracy, obecność kierownika do opuszczenia zakładu pracy przez ostatniego pracownika?
Czy jest to czas pracy? – przykłady na orzeczeniach.
26. Co to są „czarne nadgodziny”?
27. Czy nadgodziny trzeba wyraźnie polecić? Czy polecenie musi być pisemne? Co w sytuacji świadczenia pracy przez pracownika bez zgody przełożonego? Co z samowolną pracą pracownika na urlopie wypoczynkowym bez polecenia?
28. Jak egzekwować brak dyscypliny pracy w zakresie rozkładu czasu pracy? Jak postępować ze spóźnieniami, wydłużeniem przerwy , opuszczeniem zakładu pomimo sprzeciwu pracodawcy?
29. O jakie dokumenty bezwzględnie musisz zadbać jako przełożony rozliczając czas pracy, zgadzając się na wyjścia, zwalniając pracownika od pracy?
30. Jaki jest wpływ badań profilaktycznych na wykonywanie pracy? Czy po wykonaniu badań pracownik musi wrócić do pracy? Jak ewidencjować czas wykonywania badań przez pracownika? Czy za czas badań należy udzielić czasu wolnego?
31. Czy wiesz, że możesz pracownika wnioskować o skierowanie na badania profilaktyczne przed terminem badań? Kiedy możesz to zrobić? Jak postąpić w sytuacji utraty przez pracownika zdolności do pracy?
32. Kiedy i w jaki sposób możesz powierzyć inna pracę niż umówiona?
33. Jakie polecenia możesz wydać pracownikowi w ramach zajmowanego stanowiska? Czy wszystkie obowiązki muszą być spisane w zakresie czynności?
34. Czy możesz sporządzać notatki służbowe, gdzie je przechowywać oraz jaka może być ich treść? Czy kierownik ma obowiązek przeprowadzania rozmów dyscyplinujących? Czy poinformowanie o konsekwencjach nienależytego wykonywania obowiązków pracowniczych jest działaniem mobbingowym? Jak zgodnie z prawem przeprowadzić spotkanie podczas którego zostanie nałożona kara porządkowa czy wręczone wypowiedzenie umowy.
35. Jak radzić sobie z wyjściami prywatnymi pracownika? W jaki sposób i kiedy ustalać odpracowania?
36. Jakie znaczenie ma plan urlopów i kart urlopowych? Jakie są konsekwencje zaniechania planu urlopowego przez kierownika?
37. Jak i kiedy przesunąć urlop wypoczynkowy, odwołać z urlopu?
38. Czy i kiedy pracodawca może jednostronne udzielić urlopu zaległego i bieżącego? Czy można i na jakich zasadach na gruncie udzielić urlopu bez zgody pracownika?
39. Kiedy sobą odpowiedzialna popełnia wykroczenie przeciwko prawu do urlopu wypoczynkowego? Jakie są niedopuszczalne praktyki kierowników na przykładach.
40. Czy możesz udzielić urlopu wypoczynkowego bez badań profilaktycznych? Problematyka niezdolności do pracy a udzielenie urlopu. Czy kierownik może odpowiedzieć za wykroczenie?
41. Jak postąpić w przypadku przerwania pracy z powodu niezdolności do pracy pracownika (złego samopoczucia)?
42. Czy możesz wnioskować o zwolnienie z pracy pracownika: z powodu częstych absencji, braku wydajności, utraty zaufania, krytyki przełożonego, odmowy wykonania polecenia, nadużycia zwolnienia lekarskiego i pod jakimi warunkami?
43. Kiedy pracownik może legalnie odmówić wykonania polecenia, powstrzymać się o wykonywania pracy?
44. Jak prawidłowo stosować tryb ukarania karą porządkową? Jakie są najczęstsze błędy w tym zakresie. Jak wysłuchać pracownika? Jakie najczęściej w tym zakresie popełniane są błędy skutkujące uchyleniem kary przez sąd pracy.
45. Dlaczego tak ważna jest prawidła organizacja pracy, w tym równomierne obciążenie pracą, dyżurami, nadgodzinami?
46. Czy kierownik może być ofiarą mobbingu ze strony podległego pracownika?
47. Czy niewłaściwe traktowanie pracowników przez kierownika może być przyczyną rozwiązania umowy o pracę. Zniechęcanie pracowników do pracy przez przełożonego w orzecznictwie SN.