Storytelling w biznesie, czyli sztuka opowiadania historii
W środowisku biznesowym skuteczne zarządzanie zespołem wymaga nie tylko zdolności analitycznych, ale także umiejętności budowania więzi, inspirowania i motywowania. Jedną z najskuteczniejszych umiejętności w tym zakresie jest storytelling, czyli sztuka opowiadania historii. Opowieści biznesowe pomagają liderom przekazywać kluczowe wartości, budować zaangażowanie i wzmacniać kulturę organizacyjną.
Po co nam storytelling w zarządzaniu?
Opowieści towarzyszą ludziom od niemalże początków istnienia życia społecznego. Jako takie od zawsze pełniły istotne role w przywództwie i zarządzaniu. Sztuka snucia opowieści była domeną wielkich królów, władców, tak samo jak dziś jest domeną wielkich liderów.
Snucie opowieści umożliwia przekazywanie informacji w przystępny sposób. Odpowiednio opracowane narracje mogą pomóc zrozumieć pracownikom wizję, cele i wartości, którymi kierujemy się w codziennej pracy jako organizacja oraz zespół.
Czym jest opowieść?
Opowieść jest formą doświadczenia mentalnego, który angażuje emocjonalnie i intelektualnie, dzięki czemu pojawia się szansa na skuteczniejsze przyswajanie i zrozumienie otrzymywanych komunikatów. Dobrze skonstruowana historia łączy konkretne doświadczenia z uniwersalnymi przesłaniami, pomagając pracownikom zrozumieć sens ich pracy i dostrzec wpływ ich działań na organizację.
Kluczowe elementy storytellingu w zarządzaniu zespołem
1. Przekazywanie misji, wizji i celów biznesowych oraz strategicznych organizacji lub zespołu
Historia, która obrazuje wizję firmy, pomaga pracownikom lepiej zrozumieć, do czego dąży organizacja i jakie jest ich miejsce w realizacji tych celów. Wykorzystywanie opowieści w komunikacji wewnętrznej może sprawdzić się również na etapie adaptacji nowych pracowników, dzięki czemu w prosty sposób zapoznają się z historią firmy, jej wartościami, czy też głównymi zadaniami.
2. Budowanie więzi i zaufania w zespole.
Osobiste opowieści liderów, które ukazują ich doświadczenia i wartości, wzmacniają relacje z zespołem, pokazując ludzką stronę przywództwa. Opowieści o zespołach zmagających się z trudnościami, pomagają podnieść się w najtrudniejszych okresach pracownikom. Odpowiednie zbalansowanie natężenia tych opowieści, zwłaszcza dotyczących konkretnych ludzi i zespołów, wspierają we wzmacnianiu więzi pomiędzy członkami zespołów oraz otwierają drogę do budowania wzajemnego zaufania.
3. Motywowanie, edukowanie i inspirowanie pracowników
Opowieści mogą spełniać kluczowe role w obszarach motywowania, edukowania i inspirowania do działania lub zmiany. Wykorzystywanie rozmaitych metafor i analogii pozwala pracownikom dostrzec sedno wyzwania i poczuć wewnętrzną potrzebę działania.
4. Rozwiązywanie konfliktów oraz trudne rozmowy
Narracje o przezwyciężaniu trudności i współpracy mogą służyć jako inspiracja i narzędzie do budowania współpracy w zespole. Czasami mogą być cennym źródłem wsparcia, poprzez które możemy zwrócić uwagę pracownikom na zachowania niewłaściwe, niepożądane lub takie, nad którym trzeba popracować. Np. w celu poprawy jakości obsługi klienta, rozmowy z pracownikami, klientami, itp.
Co Ci pomoże we wdrożeniu storytellingu w zarządzanie
1. Struktury narracyjne
Zgodnie z myślą Arystotelesa, opowieść powinna mieć wyraźny początek, rozwinięcie i zakończenie. Kluczowe elementy to bohater (np. pracownik, klient), wyzwanie, jakie napotyka, oraz rozwiązanie, które prowadzi do sukcesu. Istotna jest także warstwa emocjonalna, dzięki której odbiorcy poczują to, co dzieje się w narracji. Struktury narracyjne pomagają uporządkować pomysły i treści, które zamienią się w inspirujące opowieści.
2. Realizm i kontekst
Autentyczność to podstawa skutecznego storytellingu. Historie oparte na prawdziwych wydarzeniach mają większą siłę oddziaływania, a odpowiedni kontekst sprawia, że stają się bardziej zrozumiałe i relewantne. Czasami opowieści mogą być fikcyjne, jeśli stosujemy je w celach edukacyjnych i nie jesteśmy w stanie mieć dostępy do realnych danych, choćby na potrzeby opracowania case studies. Ważne jest to, aby utrzymywać w nich związek przyczynowo-skutkowy oraz logikę. Tworzenie bohatera i tła wydarzeń powinno mieć osadzenie w rzeczywistości, dzięki czemu odbiorcy będą mogli zidentyfikować siebie z bohaterem lub sytuacją, która spotyka go w ramach fabuły.
3. Wzbudzanie emocji
Ludzie pamiętają historie, które poruszają ich emocje. Storytelling powinien angażować, inspirować lub wzruszać, aby zostawić trwałe wrażenie. Jak to powiedział bohater jednego z filmów Disney’a: „Oko zapamięta to, co zobaczyło serce”.
4. Łączenie z wartościami organizacji
Historie powinny być zgodne z wartościami firmy i wspierać kulturę organizacyjną, pomagając pracownikom utożsamiać się z misją i wizją organizacji.
5. Konsekwencja
Storytelling nie powinien być jednorazowym działaniem. Regularne opowiadanie historii podczas spotkań, prezentacji czy działań integracyjnych pozwala utrwalać zaangażowanie zespołu. Zachęcanie innych pracowników do opowiadania jest także sposobem na pozyskiwanie informacji o tym, co dzieje się w firmie oraz jej otoczeniu. Tego typu działania pozwalają także kolekcjonować opowieści o firmie, pracownikach, klientach, które można wykorzystać w celach komunikacji zewnętrznej.
Co z nimi robić?
Przechowywać w wewnętrznym banku opowieści. Nigdy nie wiadomo, kiedy dana opowieść będzie potrzebna. Należy jednak zadbać, aby była gotowa do opowiedzenia.
Praktyczne wskazówki dla liderów
1. Znajdź swoje historie: Odkrywaj doświadczenia, które najlepiej odzwierciedlają wartości organizacji. Poszukuj historii w firmie, wśród pracowników, a także w przestrzeni życia prywatnego. Opowieści są wszędzie – wystarczy tylko je dostrzec i przekazać dalej.
2. Rozważne dobierają bohaterów opowieści: Podkreślaj sukcesy zespołu i ich wkład w rozwój firmy. Opowiadaj o ludziach, którzy poprzez różne doświadczenia rozwiązywali trudności, przechodzili przemiany i zdobywali gotowość do działania. Inspiruj się realnymi, życiowymi historiami.
3. Stosuj różnorodne formaty: Korzystaj z opowieści w formie anegdot, filmów, prezentacji czy rozmów jeden na jeden. Wykorzystuj gotowe struktury i twórz własne.
4. Ucz się od ekspertów: Treningi storytellingowe mogą pomóc doskonalić tę umiejętność. Korzystaj z książek, artykułów lub dopytuj o historię, które wykorzystali i wykorzystują inni managerowie.
Storytelling – podsumowanie
Storytelling to kluczowa umiejętność, które pomaga liderom inspirować pracowników, budować zaufanie i wzmacniać kulturę organizacyjną. Umiejętne opowiadanie historii nie tylko wzmacnia relacje w zespole, ale także motywuje do osiągania wspólnych celów. Warto rozwijać tę umiejętność, aby skuteczniej przewodzić i budować zespół pełen zaangażowania i pasji. Sztuka snucia opowieści to jedna z najbardziej ludzkich praktyk, która przetrwała próbę czasu i wciąż realizuję cele edukacyjne, motywacyjne, perswazyjne, czy integracyjne.
Zacznij opowiadać swoje historie – bo to one zmieniają rzeczywistość!
Zainteresowanych wykorzystaniem storytellingu w zarządzaniu zapraszamy na szkolenie:
Tajna supermoc lidera – siła storytellingu w przywództwie i zarządzaniu zespołem
Zobacz również szkolenie:
Jak lider został strażakiem, czyli sztuka gaszenia pożarów w zespole. Jak zarządzać konfliktem, zmniejszyć napięcie i obniżyć emocje w zespole?
Autor artykułu:
Praktyk storytellingu w biznesie.
Towarzyszy przywódcom w drodze od menedżera do lidera. Specjalizuję się w szkoleniach z zakresu komunikacji interpersonalnej z naciskiem na storytelling, informację zwrotną i NVC.
Certyfikowany trener gry coachingowej Podróż Bohatera®. Trener TUS I i II stopnia.
Autor kart coachingowych Afirmacje oraz książki Storytrening, czyli sztuka snucia inspirujących opowieści w biznesie i poza nim, w której dzieli się sprawdzonymi metodami, schematami, narzędziami oraz podstawami dotyczącymi opowiadania historii.
Pierwsze szkolenie poprowadził w 2012 roku i od tamtego czasu zdobywa doświadczenie na sali szkoleniowej stacjonarnie oraz online. Na ten moment zrealizował przeszło 3000 godzin szkoleniowych.
Tutaj znajdziesz inne artykuły:
Profesjonalna obsługa klienta
Telefoniczna obsługa klienta
Satysfakcja klienta