In

Organizacja czasu pracy

Poznaj 10 złotych zasad organizacji czasu pracy, które pomogą Ci w realizacji zadań bez opóźnień i stresu!

1. Planuj uważnie.

Spisz na kartkę papieru wszystkie zadania do wykonania konkretnego dnia oraz oceń, ile czasu zajmie każde z zadań.

2. Nie przesadzaj z planowaniem.

Zbyt napięty grafik dnia działa zniechęcająco – doskonale wiadomo, że nie da się wszystkiego zrobić według planu, bo często pojawiają się rzeczy niespodziewane, które wymagają od nas zajęcia się nimi w pierwszej kolejności.

3. Koncentruj się na zadaniach istotnych.

W sprawach pilnych – reaguj, a w ważnych – działaj.

4. Uwzględnij rytm biologiczny / krzywą wydajności pracy.

Zadania wymagające dużego zaangażowania wykonuj w pierwszej kolejności, z kolei słabszy okres dnia wykorzystaj na czynności rutynowe.

5. Rób pauzy w czasie pracy.

6. Godzina koncentracji.

Jeśli to możliwe przeznacz w cyklu dnia jedną godzinę na pełną koncentrację – bez spotkań, odbierania telefonów, odpisywania na e-maile.

7. Deleguj zadania.

8. Przestrzegaj odpowiedniej higieny pracy.

Odpowiednia dawka snu, zdrowe odżywienie, relaks – mają wpływ na efektywność i zarządzanie sobą w czasie.

9. Zwracaj uwagę na sygnały ostrzegawcze.

Kiedy czujesz przeciążenie – zwolnij tempo pracy, załatwiaj proste sprawy, zażyj trochę ruchu, napij się wody mineralnej, pytaj współpracowników o poradę w kłopotliwej sytuacji.

10. Dbaj o koncentrację.

Zrób przez kilka minut przerwy, to co lubisz, to co ci służy – posłuchaj muzyki, przespaceruj się.

Krzywa wydajności pracy

Nie od dziś wiadomo, że wydajność człowieka podlega zmianom w ciągu doby, które dokonują się w naturalnym rytmie. Da się go przewidzieć poprzez obserwowanie własnego organizmu.

Niektórzy z nas uwielbiają pracować rano są tzw. skowronkami, z kolei jest grono osób, które szczyt swojej koncentracji osiągają w nocy i są to tzw. sowy.

Dobowa krzywa koncentracji i wydajności

Najwyższy poziom wydajności następuje przed południem: od 8:00 do 11:00. W tym czasie powinniśmy wykonywać zadania A, czyli te które wymagają od nas dużej koncentracji i są skomplikowane.

Spadek wydajności następuje po obiedzie, pomiędzy 13:00, a 15:00. Na ten czas ustalmy wykonywanie zadań rutynowych i mało ważnych – C.

Wzrost wydajności następuje od godziny 15:00. Powinniśmy przeznaczyć ten czas na wykonywanie zadań B.

Podczas planowania zadań w czasie dnia, nie można zapomnieć o przerwach między blokami zadaniowymi. Należy zapamiętać, że przerwa nie jest stratą czasu, a uzupełnieniem energii i musi być regularna, ale krótka.
Brak przerw wpływa na zmniejszenie koncentracji, a ciągła praca zwiększa ilość błędów.

Planowanie – złoty środek organizacji czasu pracy

Planowanie wpływa na komfort pracy i jej odpowiednią organizację oraz dobre samopoczucie bez poczucia goniących nagłych spraw do załatwienia na wczoraj. Planowanie to ustalanie celów i czynności, aby je osiągnąć. 

Trzy rodzaje planowania

Ustalanie celów i planowanie, a działanie to dwa osobne zakresy czynności. Należy najpierw zaplanować, a potem zrobić.

Trzy rodzaje planowania:

Planowanie naturalne

Planowanie naturalne składa się z następujących etapów:

  • wyznaczenie celów i zasad,
  • ukazanie wizji rezultatów końcowych,
  • burza mózgów,
  • porządkowanie,
  • ustalanie „najbliższych działań”,
  • wdrożenie działań,
  • efekty działań.

Planowanie nienaturalne

Planowanie nienaturalne składa się z następujących etapów:

  • wyznaczanie najbliższych działań,
  • wdrożenie działań,
  • efekty działań,
  • burza mózgów,
  • porządkowanie lub pytanie o cel.

Planowanie reakcyjne – kryzysowe składa się z:

  • wdrożenia działań,
  • próby organizacji działań,
  • burzy mózgów,
  • wyznaczania najbliższych działań,
  • pytania o cel.

Co zrobić, gdy wszystko ciągle się zmienia i nabiera innego tempa?

Najskuteczniejszym sposobem poradzenia sobie ze zmiennością wydarzeń jest ustalenie celu
i przejęcie odpowiedzialności za własne działania.

Co należy robić, aby lepiej zarządzać czasem?

  • nieodkładanie na później czynności, których zrobienie trwa krócej niż 2 minuty,
  • nietrzymanie wszystkich zadań w pamięci,
  • niepozostawienie dużej liczby niedokończonych zadań,
  • niekoncentrowanie się na wielu czynnościach w jednym momencie,
  • podejmowanie decyzji w sprawie najbliższego działania.

Dobrym rozwiązaniem jest również wzięcie udziału w szkoleniach z zarządzania czasem, po którym poprawisz swoją efektywność i zaczniesz pracować z większą skutecznością. Sprawdź co przygotowaliśmy!


Autor artykułu: Karolina Panasik

Tutaj znajdziesz powiązane tematycznie artykuły:
Profesjonalna obsługa klienta
Telefoniczna obsługa klienta
Satysfakcja klienta

profesjonalna-obsluga-trudnego-klienta
telefoniczna-obsluga-trudnego-klienta
badanie satysfakcji klienta ankieta
akta-pracownicze-2019-rozporzadzenieustawa-o-zwiazkach-zawodowych-2019