In

Stres w pracy menedżera

Jesteś szefem, menedżerem, ponosisz odpowiedzialność, otoczenie stawia Ci wyzwania, żyjesz w stresie, nawet nieuświadamianym. Wczesnym rankiem budzi cię budzik, a Ty przestawiasz go na drzemkę. Co kilka minut i przeciągasz wstanie z łóżka mimo, że nie jesteś już w stanie zasnąć i tylko rośnie twoje wewnętrzne napięcie. Każdy krok i ruch zajmuje ci niesamowicie dużo czasu, jakby ktoś celowo spowolniał taśmę filmu, w którym czujesz, że grasz, bo to przecież nie twoje życie. Przynajmniej nie takie jakbyś sobie je wyobrażał. W pracy odkładasz zadania na kolejne dni, przez co piętrzą się zaległości a Twoja niechęć do nowych zadań rośnie z dnia na dzień. Coraz częściej popełniasz błędy i nie masz ochoty nawet wypić kawy ze swoimi współpracownikami. Jeśli taki stan jest ci bliski, to może znaczyć, że brakuje ci Ikigai.

Koncepcja IKIGAI w radzeniu sobie ze stresem w pracy

Pojęcie Ikigai funkcjonuje w języku i kulturze japońskiej dla określenia pewnego stanu psychicznego dotyczącego motywacji i poczucia radości z życia. Może oznaczać zadowolenie z drobnych rzeczy i czynności, takich jak poranna kawa, letni deszcz. To może być uśmiech sąsiada, rozmowa z klientem przez telefon oraz radości z dużych spraw, takich jak awans, zdobycie nagrody itp. Można powiedzieć, że to postawa, która pozwala żyć pełnią życia, rozwijać się nieustannie, żyć bezstresowo. Ponadto cieszyć się dobrym samopoczuciem, być kreatywnym, odnosić sukcesy osobiste i zawodowe.

Ikigai – japońska recepta na stres

Ikigai to również motywacja i postawa względem pracy, jako elementu własnego rozwoju. To bycie tu i teraz, uważność, całkowite pochłonięcie wykonywanym zadaniem przy jednoczesny poczuciu zadowolenia, to szukanie najlepszych rozwiązań i udoskonaleń tego, co już znamy. To bycie najlepszym w tym co się robi, ale nie dla celów rywalizacyjnych, lecz dla poczucia samospełnienia.

Wyniki badań statystycznych prowadzonych przez Ōsaki National Health Insurance jednoznacznie wskazały, że osoby które żyją z zasadą Ikigai są nastawione pozytywnie do życia (Mogi, 2017).

Filary Ikigai

Ramy rozwoju Ikigai opierają się na kilku filarach:

  1. Zaczynanie od rzeczy małych
  2. Uwalnianie siebie
  3. Harmonia i trwanie
  4. Drobne przyjemności
  5. Tu i teraz

Szczególnie dbanie o ostatni z wymienionych obszarów ma znacznie dla aktywnego pokonywania źródeł stresu. Nie oglądanie się w przeszłości i brak nadmiernego planowania przyszłości to sztuka trudna, ale możliwa do opanowania. Przeszłość i przyszłość to płaszczyzny budzące często lęk. Bycie uważnym w teraźniejszości oznacza natomiast rozwiązywanie trudności, często utożsamianych nadmiernie z problemami.

„Szczęście płynące z bycia stale zajętym” oznacza spełnienie, przede wszystkim w roli zawodowej. Stan ten można osiągnąć właściwie planując zadania, czy zarządzając sobą w czasie. Konsekwencja, sumienność, zdobywanie wiedzy i systematyczność to narzędzia do odkrywania swojego własnego Ikigai.
W jaki sposób?
Przez poszukiwanie źródeł własnej motywacji, trening, udział w spotkaniach i szkoleniach antystresowych. Podejmij wyzwanie – żyj chwilą, ciesz się z tego co masz, źródła Twojego napięcia miną, a perspektywy wymagającej pracy staną się wyzwaniem.

Każdy może i powinien znaleźć swoje własne Ikigai, które sprawi, że nie będzie musiał budzić go budzik, ponieważ sam odczujesz potrzebę wstania rano z łóżka, cieszenia się każdą chwilą, aktywnością.
Ikigai to doskonalenie się w pracy, która staje się pasją. To postawa, dzięki której ograniczysz stres i lepiej będziesz radził sobie z codziennymi wyzwaniami.

Chcesz wiedzieć więcej na temat wpływu postawy życiowej Ikigai na radzenie sobie ze stresem i motywację do pracy wybierz nasz Trening walki ze stresem w pracy

Nie czekaj, zapisz się już dziś!
Rozpocznij proces  od udziału w naszych szkoleniach biznesowych.
Jeśli podoba Ci się artykuł udostępniaj na Facebooku, przesyłaj linki pocztą i dziel się z innymi.


Autorka artykułu: Agnieszka Warchał – Ekspert Effect, psy­cho­log, certyfikowany terapeuta Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Jest współautorką poradnika: Pokonać stres. Poradnik radzenia sobie ze stresem dla członków organizacji związkowych i pracowników zatrudnionych w sektorze banków, handlu i ubezpieczeń oraz autorką wielu rozwiązań systemowych stosowanych w firmach – wdraża systemy zarządzania stresem w zakresie prewencji I-go, II-go i III-go stopnia zgodnie ze standardami OSHA

Z pewnością chętnie przeczytasz również:
Zarządzanie zespołem
Zarządzanie różnorodnością
Feedback

zarządzanie zespołem różnice pokoleniowe
zarządzanie różnorodnością w zespole
feedback-w-pracy
swiadectwo-pracy-wzorzwolnienie-lekarskie-2020