In

4 typy osobowości wg Florence Littauer

Florence Littauer w swojej książce „Osobowość plus” wyróżnia cztery podstawowe typy osobowości i daje prostą instrukcję postępowania z nimi. Znajomość cech charakterystycznych dla każdego z nich pomoże w codziennej pracy i zrozumieniu potrzeb i zachowań współpracowników, szefa, klientów. Umiejętność rozpoznawania komunikatów, które wysyłają nam inni ludzie, pozwala ustrzec się wielu błędów, problemów, poprawić relacje, wygładzić stosunki między nami.
Powiesz, przesada, zwykłe upraszczanie, przyklejanie etykietek. Ludzie są znacznie bardziej skomplikowani i nie sposób ich w tak prosty sposób zaszufladkować.
To prawda, każdy z nas ma inny charakter, ale po bliższej obserwacji dojdziesz do wniosku, że pewne cechy mamy wspólne, a to wynika z posiadania przez każdego z nas jednego z czterech temperamentów zdefiniowanych już przez Hipokratesa, a przypomnianych i zabawnie przedstawionych przez Florence Littauer.

Oto cztery typy osobowości i krótkie instrukcje postępowania z nimi, które pomogą w zrozumieniu zachowań innych ludzi i będą podpowiedzią w budowaniu relacji i zapobieganiu konfliktom.

Sprawdź jacy jesteśmy i czemu tak bardzo się od siebie różnimy:

Spokojny flegmatyk – styl przyjazny (zielony)

Osoba lubiana przez wszystkim przez swoją doskonałą umiejętność słuchania oraz docierania do innych. Staje się ekspertem w swojej dziedzinie, dzięki czemu inni ludzi zwracają się do niej po cenną radę. Osoba pomocna, troskliwa, charakteryzująca się otwartością, uczciwością, zaangażowaniem oraz dbaniem o głębokie relacje oparte na zaufaniu.

Słabymi stronami takiej osoby są m.in.: cenienie swojej prywatności; strach przed ryzykiem oraz niespodziankami; uwrażliwienie na krytykę; umiłowanie rutyny od spontaniczności.

Preferuje następujące podejście:

  • jak powinniśmy do tego podejść – jakie są Twoje odczucia?,
  • jak potrzebujemy w tym przypadku postąpić?,
  • jakie będą w związku z tym odczucia innych osób?.

Kluczem do sukcesu w komunikacji będzie styl mediacyjny:

  • skoncentruj się na celach w kategoriach: kto/jak,
  • bądź mniej autorytatywny,
  • proś o opinię i aktywnie słuchaj,
  • okaż zainteresowanie tym co i jak mówi,
  • z wyprzedzeniem informuj o nadchodzących zmianach,
  • unikaj wymuszania natychmiastowych reakcji i odpowiedzi,
  • podziel się informacją o sobie,
  • koncentruj się w większym stopniu na innych ludziach,
  • nie pośpieszaj.

Towarzyski Sangwinik – styl ekspresyjny (żółty)

Osoba bardzo kontaktowa, komunikatywna i rozmowna – lubi rozmawiać z każdym, zawsze i o wszystkim. Niezwykle ożywiona, energiczna i spontaniczna. Osoba ceniąca różnorodność i zmianę, jak i  nowe projekty. Osoba kochająca być w centrum zainteresowania. Nie jest sztywna, lecz ciekawa oraz otwarta.

Słabymi cechami takiej osoby są m.in.: łatwo się nudzi, może obiecywać więcej niż jest w stanie wykonać; woli mówić niż słuchać; nie umie zarządzać efektywnie czasem.

Preferuje następujące podejście:

  • chciałbym poznać Twoje zdanie na temat…,
  • czy moglibyśmy o tym porozmawiać?,
  • możemy przedyskutować kilka nowych opcji…?.

Kluczem do sukcesu będzie komunikacja stylem ekspresyjnym:

  • koncentruj się na celach w kategoriach: kto/co jeszcze,
  • bądź bardziej towarzyski, otwarty na dyskusję,
  • wysłuchaj sugestii i dopytaj,
  • nie podawaj zbyt dużo szczegółów,
  • obrazuj, podawaj barwne przykłady,
  • nie nastawiaj się na perfekcję wykonywanych zadań.

Energetyczny chaleryk – styl dominujący/kierujący (czerwony)

Osoba lubiąca sprawować kontrolę. Jest skoncentrowana na wynikach i myśli w kategoriach możliwości. Osoba chętnie podejmująca nowe i często ryzykowne wyzwania. Dynamiczna, wierna swoim zasadom, bardzo kreatywna. Najważniejsze dla niej jest utrzymanie kontroli spraw. Idealny asertywny przywódca.

Słabymi stronami takiej osoby są m.in.: zniecierpliwienie; zły słuchacz; pozbawiony kontroli – wybucha; ma skłonności do dominacji nad innymi.

Preferuje następujące podejście:

  • myślę, że powinieneś postąpić dokładnie w taki sposób…,
  • czego potrzebujesz i na kiedy?,
  • czekam na efekt do…

Kluczem do sukcesu w komunikacji będzie styl kierujący:

  • koncentruj się na celach w kategoriach: co/gdzie/kiedy,
  • działaj szybciej i zdecydowanie,
  • bądź pewny swojego zdania, ale wysłuchaj również jego opinii,
  • przygotuj się merytorycznie do rozmowy.

Perfekcyjny melancholik – styl analityczny (niebieski)

Osoba ta wykazuje się niezwykłą skrupulatnością, drobiazgowością i pracowitością. Jest doskonałym analitykiem w rozwiązywaniu problemów. Postępuje zgodnie z regułami, a sprawy analizuje dogłębnie i powoli. Komunikuje się jasno i dyplomatycznie. Osoba sprawiedliwa i bezstronna.

Słabymi cechami takiej osoby są m.in.: dążenie do perfekcji; unikanie nadmiernych zmian; wolne działanie; podejmowanie z trudnością decyzji w terminie.

Preferuje następujące podejście:

  • chciałbym przedstawić Ci kilka informacji na temat…,
  • chciałbym wiedzieć, jaki jest Twój pomysł odnośnie…,
  • czy mógłbyś wypunktować kluczowe kwestie w sprawie?

Kluczem do sukcesu będzie komunikacja w stylu analitycznym:

  • koncentruj się na celach w kategoriach:  dlaczego/co,
  • bądź dobrze przygotowany merytorycznie,
  • bądź uporządkowany i formalny,
  • pamiętaj o szczegółach, faktach i liczbach.

Czujesz niedosyt?
Chcesz wiedzieć więcej na temat różnych typów osobowości?
Zamierzasz zastosować nową wiedzę w codziennej pracy z klientami?

Polecam książkę Osobowość Plus. Jak zrozumieć innych przez zrozumienie siebie – Florence Littauer, która pozwala odkryć i zrozumieć innych ludzi. To świetna pozycja dla specjalistów działu obsługi klienta i reklamacji, bo uczy wyrozumiałości i cierpliwości w kontaktach międzyludzkich. Podpowiada jak współpracować z różnymi „typami” odmiennymi od nas samych i odnieść sukces w obsłudze klienta.
A co potem?
Z pewnością jedna z naszych TOP-owych szkoleń z obsługi klienta!

Zostań Mistrzem obsługi klienta!
Zapewnij swoim klientom najwyższe standardy obsługi!


Autor artykułu: Karolina Panasik

Tutaj znajdziesz powiązane tematycznie artykuły:
Profesjonalna obsługa klienta
Asertywność w pracy
Asertywna komunikacja

profesjonalna-obsluga-trudnego-klienta
asertywność-w-pracy-menedżera
asertywna-komunikacja-byc-asertywnym
techniki-aktywnego-sluchaniatelefoniczna-obsluga-trudnego-klienta