In

7 nawyków skutecznego/EFEKTywnego działania

„Ludzie sukcesu mają nawyk robienia rzeczy, których ci, co w życiu osiągają niewiele, robić nie lubią. To nie znaczy, że oni na pewno lubią je robić, jednak ich chęć i niechęć podporządkowane są sile ich celu”

 Nie chodzi o to, by nadawać priorytety temu, co masz w planie, ale by planować zgodnie z priorytetami”

– Stephen Covey

„7 nawyków skutecznego działania” to popularna na świecie książka zwana biblią współczesnego człowieka, autorstwa mówcy motywacyjnego, Stephena Covey’a.

Książka jest poświęcona zarządzaniu czasem, budowaniu relacji z innymi i delegowaniu zadań.

Czym jest nawyk?

Zaglądając na strony Słownika Języka Polskiego możemy przeczytać, że nawyk jest „nabytą skłonnością do sprawniejszego, bardziej mechanicznego wykonywania jakiejś czynności”. Z kolei słowa Stephena Covey’a są dopełnieniem definicji słownikowej: „Nawyki są potężnymi składnikami naszego życia. Ponieważ są to stałe i często nie uświadamiane sposoby zachowania, wyrażają na co dzień nasz charakter i czynią nasze działania skutecznym… bądź nieskutecznym”. Nawyki są niczym innym jak naszymi odruchowymi sposobami reagowania.

7 nawyków skutecznego działania 

Pierwsze trzy nawyki opisane w książce, czyli: „bądź proaktywny”, „zaczynaj z wizją końca”, „rób najpierw to, co najważniejsze” są poświęcone wewnętrznym zwycięstwom, następne trzy: „myśl w kategoriach wygrana-wygrana”, „staraj się zrozumieć, potem być zrozumiany”, „synergia” – dotyczą zwycięstw zewnętrznych. Ostatni, siódmy nawyk to „ostrzenie piły” – poświęcony jest długofalowemu działaniu i ciągłej odnowie.

Prześledźmy koncepcję siedmiu nawyków efektywnego działania 

Nawyk pierwszy – Bądź proaktywny

Człowiek proaktywny koncentruje swoje wysiłki na tym co można zrobić, a nie na tym czego się nie da – po prostu uznaje zasadę, że niemożliwe nie istnieje. Z kolei człowiek reaktywny czuje się ofiarą, skupia się na słabościach innych ludzi i sytuacji, a w rezultacie oskarża, obwinia i wiecznie narzeka na cały otaczający go świat.

Nawyk drugi – Zaczynaj z wizją końca

Cokolwiek zaczynamy robić, musimy pomyśleć nad celem, po co to robimy, do czego chcemy dążyć, jakie są nasze plany… Bez przejrzystego obrazu wizji końca popadniemy w frustrację i narastający stres, który będzie paraliżował nas i nasze poczynania.  

Nawyk trzeci – Rób najpierw to co najważniejsze

Ustalanie priorytetów jest koniecznie, gdyż mamy ograniczoną ilość czasu – nie mamy sposobów na wydłużenie doby. Naucz wyznaczać się priorytety, a wszystko stanie się łatwiejsze, bo  „Nie chodzi o to, by nadawać priorytety temu, co masz w planie, ale by planować zgodnie z priorytetami”.

 Nawyk czwarty – Myśl w kategoriach wygrana-wygrana

Zasada „wygrana-wygrana” oznacza potrzebę znajdowania  korzystnych rozwiązań dla wszystkich stron w sytuacjach spornych.

Nawyk piąty – Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym

Komunikacja jest ważnym czynnikiem bycia efektywnym. Fundamentem skutecznej komunikacji jest aktywne, empatyczne słuchanie oraz właściwe przekazywanie informacji.

Nawyk szósty – Współpracuj, pamiętaj o efekcie synergii

Nie od dziś wiadomo, że w grupie siła – razem można więcej i lepiej. Synergia oznacza, że całość jest czymś więcej niż sumą części. 

Nawyk siódmy – Pamiętaj o ostrzeniu piły

Oznacza to potrzebę konserwowania i wzmacniania najważniejszego – siebie samego. Ostrzenie piły to regeneracja czterech wymiarów naszej natury: fizycznej, duchowej, umysłowej i społeczno-emocjonalnej.

Masz problem z zarządzaniem sobą w czasie, organizacją czasu pracy?
Chciałbyś poznać techniki zarządzania czasem oraz poprawić efektywność pracy? Zapraszamy na nasze szkolenie, które Ci w tym pomoże. Nie zwlekaj – zapisz się już dziś. Pamiętaj, że czas nie będzie czekał…

Sprawdź co przygotowaliśmy!


Autor artykułu: Karolina Panasik

Tutaj znajdziesz powiązane tematycznie artykuły:
Profesjonalna obsługa klienta
Telefoniczna obsługa klienta
Satysfakcja klienta

profesjonalna-obsluga-trudnego-klienta
telefoniczna-obsluga-trudnego-klienta
badanie satysfakcji klienta ankieta
badanie-alkomatem-w-pracy-2019organizacja-czasu-pracy