In

Organizacja pracy

Nie od dziś wiadomo, że dobra organizacja pracy poprawia naszą skuteczność i szybkość działania.

 „Czy rzeczywiście potrzebujemy więcej czasu? Czy też potrzebujemy więcej dyscypliny, by wykorzystać czas, który mamy?” Kerry Johnson

Skuteczne zarządzanie czasem ma olbrzymi wpływ na organizację pracy i naszą efektywność w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Przed Tobą mały test.
Zastanów się nad poniższymi pytaniami i pomyśl o swoim dniu pracy.

1. Ile razy musiałeś wykonać zadania na wczoraj, a jeszcze nie zdążyłeś uporać się z bieżącymi sprawami?
2. Ile razy zapomniałeś o ważnej sprawie sprzed trzech dni, bo nowe obowiązki miały z pozoru większą wagę?
3. Ile razy odczuwałeś lęk i frustrację, że nie poradzisz sobie z pędem obowiązków, które na ciebie spływają?
4. Ile razy nie przespałeś nocy, nie poświęcałeś czasu najbliższym, zrezygnowałeś ze swoich zainteresowań, aby walczyć ze złodziejami czasu i umiejętnie pracować nad swoją efektywnością pracy?

Czy nie tak wygląda Twój dzień?
Zastanów się co możesz z tym zrobić?
Jak walczyć z poczuciem bezsilności w obliczu nadmiaru zadań?

Strategie efektywnego zarządzania czasem

Poznaj strategie zarządzania czasem i postaraj się krok po kroku wdrażać je w życie i pracować nad poprawą organizacji czasu pracy.

Prowadź terminarz zajęć.

Planuj w notatniku zadania na dzień następny. Taka metoda to zysk na czasie:

  • efektywniejsze i szybsze osiąganie wszelkich celów,
  • zdobywania czasu na rzeczywiście ważne sprawy,
  • wstępne rozeznanie się we wszystkich zadaniach,
  • mniej stresu i działań na ostatnią chwilę,
  • więcej spraw do przewidzenia.

Selekcjonuj zadania od najbardziej do najmniej ważnych i przeznacz na nie odpowiednią ilość czasu.

Skoncentruj się na sprawach najważniejszych.

Nie rób kilku rzeczy na raz.

Panuj nad pożeraczami czasu i przerwami w pracy.

Pamiętaj o relaksie i zainteresowaniach.

Bądź elastyczny w planowaniu swojego czasu oraz zachowuj spokój w chwili pojawiania się nieprzewidzianych zdarzeń.

Zastanawiaj się nad bieżąco nad celami, które sobie postawiłeś i modyfikuj je, jak tylko nadejdzie taka potrzeba.

Większe zadania realizuj etapowo – rozłóż je w czasie.

Reguły skutecznej organizacji pracy i czasu

Bardzo ważnym dla efektywności zarządzania czasem jest zorganizowanie pracy według pewnego systemu reguł, które każdego dnia powinny prezentować się podobnie, by zachować dyscyplinę pracy, rosnącą efektywność oraz malejący stopień stresu.

Oto najważniejsze z reguł skutecznej organizacji pracy i czasu:

  • Rozpocznij dzień z pozytywnym nastawieniem.
  • Zjedz śniadanie.
  • Rozpocznij pracę o stałej porze.
  • Sprawdź najpierw plan dnia.
  • Zaplanuj najważniejsze zadania na początek dnia.
  • Wpływaj na wyznaczanie terminów stałych.
  • Unikaj nieplanowanych działań.
  • Rób przerwy we właściwym czasie. Pamiętaj o krzywej wydajności pracy.
  • Zamykaj niedokończone.
  • Planuj czas z wyprzedzeniem.
  • Znajdź „godzinę świętego spokoju”.
  • Znajdź punkt kulminacyjny dnia – „dzisiejszy sukces to…”.

Autor artykułu: Karolina Panasik

Tutaj znajdziesz inne ciekawe artykuły:
Profesjonalna obsługa klienta
Telefoniczna obsługa klienta
7 nawyków skutecznego działani

profesjonalna-obsluga-trudnego-klienta
telefoniczna-obsluga-trudnego-klienta
7-nawykow-skutecznego-dzialania-stephen-r.-covey
badanie-alkomatem-w-pracy-2019przedawnienie-roszczen-pracowniczych